Minnesinstallation pågår: Nybörjare i trubbel

Permalänk
Medlem

Minnesinstallation pågår: Nybörjare i trubbel

Jag håller på att sätta in ett minne av typen
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512 MB med 184 piggar i ett moderkort av typen
MSI K8MM-V, vilket skall passa enligt specifikationen av moderkortet på
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_...

Men det vill inte passa!
Jag tänkte att det skulle gå om jag sandpapprade bort lite av plasten på kortsidorna, men nu har jag sandpapprat bort 2-3 millimeter, och det enda framsteg jag har gjort är att jag kan få ner den övre delen av minnet eller den undre, men inte båda på samma gång.
Finns det något annat jag kan göra för att få dit minnet?

Permalänk
Medlem

du skojar? ge oss bilder!

testat att öppna 'spärren' som håller fast minnet?

Permalänk
Medlem

Jovisst, jag har öppnat de två plaastspärrarna, jag har t.o.m. tagit loss grafikkortet för att kunna öppna den undre ordentligt, men jag får inte in det ändå, fast det ser ut att vara rätt. Jag har klämt så att jag fått valkar på tummarna.
(Jag har tyvärr ingen digitalkamera att fota med.)

Edit: Jag vågade inyte ta loss det gamla minnet förut, eftersom jag var rädd att förstöra något som fungerade, men nu gjorde jag det i alla fall. Jäklar vad hårt det satt! Jag kanske inte vågade pressa tillräckligt hårt helt enkelt. Jag ska försöka få in det gamla och det nya minnet igen! Jag återkommer!

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du har minnet på rätt håll då? Du har kanske inte tänkt på att det går att vända det fel?
Där är en liten inbuktning i minnet som ska stämma överens med en utbuktning i slotten.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

ja du måste sätta det åt rätt håll annars funkar det inte. om du har gjort rätt och det inte funkar hämta någon kunnig.

Permalänk
Medlem

Jo, nu gick det! Jag fegade för mycket när jag försökte tidigare bara! ^__^ Jag fick pressa dubbelt så hårt.

Det här var min andra erfarenhet i datormeckande, efter att jag satte i ett grafikkort för några månader sen. Snart blir det moderkort och processorer också!

Permalänk
Avstängd

ok vad kul att det gick till slut lycka till med processor och moderkort. men då rekommenderar jag en kunnig bredvid som hjälper dig att få i moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jo, det kanske kan vara bra med någon mentor!
Tack för pratstunden iaf!

Datorn hittade faktiskt det nya minnet direkt också, trots ihärdigt sandpapprande!

Permalänk
Medlem

HAHA.. sorry , men de lät så hysteriskt... Sandpappra.. FAn va COOLT.. haha

näää..
jag har moddat en del å gjort saker få skulle vela prova som att löda på CPUn för att låsa upp den m.m. men sandpapper? hehe..

bättre å fråga först här, innan du "lossar" pengar, genom att sabba ngt.
men de va ett BRA iniativ, även om det var TokFel lösning...

Lycka till.

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--