Permalänk

Asus A8N SLI premium

Har lite strul med mitt kort. Jag kör med 4 diskar på dom vanliga sata portarna, och så vill jag koppla in en till men då på silicon sata portarna, när jag sen ska boota så vill den inte starta upp om jag har den sista disken inkopplad. Vad är de för fel ? Krävs de en biosuppdatering? Uppdaterar ni biosen i DOS eller i Windows? Finns de några moddade bioser kanske ?

Behöver hjälp !!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

starta raidkontrolern bör funka om du stängt av den

Visa signatur
Permalänk

Jaha, jag ska alltså aktivera nåt mer förut silicon sata. Ska testa de då....

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

jo om du har avaktiverat de röda sata kontakterna så funkar de ju inte. men tala om det funkar!

Visa signatur
Permalänk

Har aktiverat silicon sata och då händer de inge mer efter bootscreen, så då testade jag att aktivera nv raid också, men ingen skillnad. Kan en biosuppdatering fixa så de räcker med att bara aktivera silicon sata ?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

tyvär så slutar mina kunskaper nu

nån annan mer meriterad får t avid

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja vet inte om är helt fel ute,men när läser på sidan 2-23 i handboken så
får ja uppfattningen att det endast går att köra raid-konfiguration på den.
men då måste du ha minst 2 hårddiskar .Ja kör 4 diskar på nv kontrollen
utan raid.

Ja hitta följande på asus forum
http://support.asus.com/faq/faq.aspx?SLanguage=en-us

Due to firmware limitation, SI3114R can't support single SATA HDD unless setting SATA at JBOD (single) mode in the Silicon Image RAID configuration Utility. Besides, please prepare a disk with SI3114R driver and press F6 to load the driver during WinXP SP2 installation.

Visa signatur

R-SON

Permalänk

Kanske ska testa att koppla in 4 diskar på nvraiden då och köra som vanligt och sen typ min bootdisk på dom svarta kontakterna

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Precis som r-son säger så finns det en tydlig bild i manualen att de 4 sata kontakterna närmast mitten på mobot är till för RAID.

Har exakt samma mobo som dig mannen

Permalänk
Medlem

där ser man läser man den lilla konstiga boken man fick med så löser det, det mesta

Visa signatur
Permalänk

Nu har jag försökt men fan de vill sig inte ialalfall. Först testade jag att ansluta mina 2 maxtor diskar och satte silicon image sata på enable. Bootar och den hittar båda diskarna, men sen står de No valid device press ctrl+s or F4 for setup raid. Jag vill inte ha raid utan bara köra dom som vanligt via dessa kanaler, de måste ju funka. Har testat att koppla in 4 diskar också men samma problem. Blir ingen skillnad heller om jag tex på nvraid väljer enable. Så fort silicon sata e på enable vill den inte boota till windows, står bara å blinkar.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]