Permalänk

Bygga strömsnål PC

Sitter och hjälper min farbror med att bygga ihop en dator som ska ersätta en Athlon 750 som moderkortet har givit upp på.
Datorn ska användas till att hosta en enkel webbsida och logga en väderstation, den kommer alltså att vara igång 24/7 därför är det
en fördel om den är strömsnål.

Min första tanke var att köpa ett Via ITX kort och köra med det, problemet är bara att jag inte kan nått om dom så vidare till mina frågor:

1. Finns det nått kort som jag kan använda PC133 minnen till och blir det isf stor prestandaskillnad mot ddr?
2. Vad menas med EDEN, EPIA, C3 osv?
3. Är en VIA cpu långsammare, snabbare, eller likvärdig med en likvärdigt klockad P3 eller Athlon?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

CPU:erna från VIA är nog långsammare än en P3/Athlon vid samma klock tror jag, men de drar mycket mindre. De kan kylas passivt. Du ska ju bara köra nån webserver så det räcker nog med den prestandan iaf.

Fanns visst många moderkort på VIA's websida. Vissa stödjer PC133 SDRAM och andra DDR400 SDRAM.

EDEN och C3 verkar vara olika processorer; EPIA verkar vara VIA's moderkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Jag kör på ett gammalt kort med en via c3 800 MHz. Utan hårddisk (är en tunn klient) så drar hela maskinen 13 watt.
Vias processorer är fler gånger långsammare än p3, p4 eller valfri athlon vid samma frekvens, men att driva en hemsida som inte är alltför belastad ska inte vara några problem.

Kan köra något benchmark på min om du vill. Hojta bara till vilket jag ska köra.