Permalänk

Socket A moderkorts strömproblem(?)!

Det är så att jag med mitt apgamla Soltek Kt333 har stött på ett problem, jag har för vana att uppgradera mitt grafikkort med jämna mellanrum för att kunna spela de senaste spelen (nåja).

Detta problem jag skriver om hände inte igår, men jag skulle gärna vilja få klarhet i vad som hände.

Jag har ett Gforce 6600Gt AGP i datorn och använder den som vanligt när datorn börjar varna för att agpkortet blir för varmt och därför klockas ned, det meddelandet kommer 100ggr i minuten så jag plockade isär datorn och kollade så allt var helt.
Ökade fläktstyrkan på alla fläktar i datorn, samma fel.
Prövar kortet i en annan dator och det funkar perfekt (ett nyare agp moderkort) efter det stoppar jag i mitt gamla Radeon 9500-grafikkort och det funkar perfa.

Nu till min fråga:

Kan det vara så att moderkortet har blivit så gammalt att AGP-porten inte kan leverera så mycket ström som det nyare kortet kräver (det krävdes en 4-p molex för det men inte för det äldre grafikkkortet) så det är därför det krabbar sig?

Någon transistor, resistans, mojäng som gått sönder?

Mvh - en som var hajj på datorer en gång i tiden....

Visa signatur

Veteran i självutnämd exil..

Permalänk

Eftersom ditt 6600GT verkar fungerar felfritt i annan dator, så är frågan om felmeddelandet är sant eller falskt.
Testa med att byta nvidia drivrutin mot äldre eller nyare och se om du fortfarande får felmeddelanden.

Kan naturligvis också vara för dålig chassiventilation, men det verkar du ha provat lite olika lösningar redan.

Antec 430w borde inte ha några problem med ditt system om nätagget är friskt.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2