Permalänk
Avstängd

SP/DIF ut på DFI Lanparty?

Hejhej

Jag har ett DFI Lanparty för socket 939 som jag vill nyttja ljudkortet på. Jag har sp/dif ut på det och jag har dragit min kabel mellan det och recievern men får ändå inget ljud. Det är ingen signal som skickas verkar det som. På mitt gamla moderkort så var det bara att koppla in kabeln och sedan så skickades signalen till recievern och man kunde se att signalen skickades då det stod PCM på displayen. Mitt gamla moderkort hade inte nforce4 utan KT880 så det kanske är vissa skillnader i inställningarna? Hur ska jag göra för att skicka en ren, obehandlad signal till min reciever?

Tack på förhand
mvh

Permalänk

Jag hade också problem med mitt, jag kör coax och jag använder Realteks drivrutiner istället för de på skivan. Nu funkar allt perfekt.

MVH/Thomas

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk

Har alltid undrat vad detta är för anslutning. Kan någon vara snällk att förklara pedagogiskt?

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Har alltid undrat vad detta är för anslutning. Kan någon vara snällk att förklara pedagogiskt?

Digital överföring av ljud istället för analog. Fördelen är att du kan (bland annat) skicka encodad 5.1 till din förstärkare, för att sedan decoda den där (en kabel istället för sex). S/PDIF i optisk form ('toslink') är även imun mot störningar.
Ta en titt på wikipedia om du vill ha mer info.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Tack! Fick också svar på det nu! Krillepille2 med, han sitter bredvid