Permalänk
Medlem

Hjälp, minnena går på halvfart!

Tjena!

Har stångat pannan blodig men innan jag ger upp vänder jag mig till experterna på SweC.

Problemet uppstod för nån månad sen då datorn kraschade gång på gång. Fick upp till 10-15 bluescreens på en dag. Har försökt analysera dumparna men inte blivit mkt klokare av det. Fick rådet att kolla minnena och körde div tester (memtest etc) utan att få fram några fel.

Det här kan bli ett ganska långt inlägg så jag skippar förspelet;

Problem: minnena går i 100 MHz och inte som sig bör i 200 MHz.

Har följande minnen: 2x512 Kingston HyperX 3200 400 (2-2-2-5)

(Sen köpte jag pga Bf2:) 2x512 Corsair Value 3200 400 (2.5-3-3-8)

Detta var ju iofs dumt men jag hade inte råd med ytterligare ett par HyperX. Om man i "DRAM config" i bios ställer in auto så har den anpassat speeden efter de billigare minnena, dvs 2.5-3-3-8-2 och 200MHz. Jag har alltså ingen nytta av mina dyrare, snabbare minnen... Kör dual channel.

Detta har funkat kanon i över 7 månader men nu har någonting hänt. Har testat att byta plats på stickorna men nu väljer datorn att gå på HyperX-stickorna, dvs 2.5-2-2-5, och det pallar ju mina Corsair inte med så då blir det 100 MHz.

(Hänger ni med i svamlet?)

Om jag kör stickorna separat (Corsair för sig och HyperX för sig) så funkar allt som det ska.

Kan det vara nåt chipset som krånglar? Nästan säker på att minnena är ok eftersom allt funkar felfritt när jag kör dem separat.

Om jag konfigurerar minnena manuellt i bios (eller heter det cmos?) dvs ställer in som jag hade det fr början; 200MHz 2.5-3-3-8-2 så kraschar datorn igen. Testade även 2.5-3-3-8-1 men då startade den inte ens...

Sett tusentals liknande trådar om såna häringa problem men om ni orkar med en till vore jag gudomligt tacksam för tips på vad jag gör för fel.

/Gitzo

Edit: stavva

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!