Permalänk
Medlem

2x512+2x512 dual channel?

Hej.
Jag har en dator med följande specs:
Asus A8V Deluxe
Amd athlon 64 winchester 3000+
Corsair twinx1024-3200c2 (2x512)
+annat obetydligt i detta sammanhang..

Jag spelar mycket bf2 och har den som en mediacenter-dator.
då jag tycker att hårddisken får tugga på en del så funderar jag på att lägga till mer ramminne.

Det jag undrar är om jag köper två likadana minnen eller andra snarlika och då får sammanlagt 2Gb ram, kommer det fungera i dual channel?
Jag har försökt söka i olika forum men inte hittat något. Jag har inte råd att köpa 2x1Gig.

Måste jag hålla mig till samma minne eller kan jag köpa ex. http://www.webhallen.com/prod.php?id=20813

har ni något vettigt förslag eller tips som kan hjälpa mig?

Edit:
kollade i manualen och där står att den klarar corsair-minnet med 4 likadana stickor. funkar det då med hyperx-minnet? då detta är billigare och står med den också

Permalänk

Ofta går det fin att köra olika minnet men de kommer köras i den långsammaste SPD-hastigheten som den läser från minnena. Har dålig koll på hur VIA-kretsarna hanterar hastighet när man fyller alla minnesslots. nForce kretsar suger ju på den biten tex.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk

Du kommer bli tvungnen att köra minnena i 2T Command rate (Ger vis prestanda minskning) och minne kommer att gå i 166mhz om du kör med 4st minnen. Det bör funka att köra med dem olika minnena. Jag körde med 2x512 Twinmos och 2x512 Noname och det gick fint. Har samma moderkort fast en äldre CPU kärna som lider av problemen ovan, men Winchester kärnan kanske har fixat till dem lite?

Permalänk
Medlem

jag lyckades för ett år sen att köra dåliga kingston value 4x256Mb. de var inte identiska och hastigheten blev 200 inte 166... det kanske funkar med min processor iaf.. har förstått att det är den som gör en del.. men eftersom det står att mitt moderkort ska klara av att hantera 4st corsair av den modellen så borde man ju kunna ringa och klaga hos moderkortstillverkaren om det blir problem. vet att i en gammal bios gick det inte att ha dual channel, då ville den inte starta..

får väl kräma på full volt på minnena, de ska ju klara en hel del...