Permalänk
Medlem

Läckande kondensatorer

Var å kikade på min fars dator idag, han har klagat på att den startar om sig utan förvarning. Tänkte att det kanske var nätagget, så jag provade att byta det. Inget resultat, datorn startade om sig ändå.

Fick efter ett tag syn på några kondensatorer på moderkortet som såg konstiga ut, de var inte plana på toppen, utan det såg ut som att de expanderat lite, samt att det var nåt vitt pulver ovanpå, oxid av nåt slag antagligen.

Kan dessa kondensatorer vara orsaken till detta?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Hedersmedlem

JA!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Utan tvekan..

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hjälpsam

Helt klart

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Japp! Dålig kylning och lite dammsugning är problemet. Köp nytt moderkort.

Visa signatur

Spelrigg:
Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metric
Japp! Dålig kylning och lite dammsugning är problemet. Köp nytt moderkort.

För lite damsugning, eller damsugning över huvud taget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBRAA
För lite damsugning, eller damsugning över huvud taget?

Vi snackar nog inte om samma sak du och jag.

Du snackar om DAMSUGNING och jag snackar om att han dammsugit för lite i burken!

Visa signatur

Spelrigg:
Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ok ok. Dammsugning. Sorry stavfelet.

Dock trodde jag att att du menade antingen #1 att han tagit bort damm för dåligt, tex inte använt en dammsugare. Eller alt #2 att han använt en dammsugare och därmed eventuellt förstört något i moderkortet pga den mycket höga statiska elektrisiteten som är vid munstycket på damsugaren.

Permalänk
Avstängd

Kondensatorerna går att byta. Ersätt bara med nya som klara minst samma spänning (mätt i volt), och har minst samma kapacitet (mätt i detta fall i µF, mikrofarad).

Värme kan varit en orsak, men främst beror det på att kondensatorerna har varit dåliga från första början.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Tror det är för pilligt att byta dom, men kan ju göra ett försök
Var rätt många tyvärr, ungefär 10 st vad jag kunde se.

Tror inte värme är ett problem, datorn var inte särskilt dammig när jag tog i sär den, dessutom står den i en sval källare.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Bytte 18st på ett moderkort å det fungerade fint. Kondensatorer är rellativt enkla att byta bara se till å få plus och minus rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Bytte 18st på ett moderkort å det fungerade fint. Kondensatorer är rellativt enkla att byta bara se till å få plus och minus rätt.

Jo köra kondensatorerna åt fel håll blir lite dummt

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Jo köra kondensatorerna åt fel håll blir lite dummt

No shit, spräckte fönster modden för några år sedan... poff och kondingen satt fint i plexit

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

http://www.badcaps.net

Står det Jackcon som märke på dem så är det bara att mejla och be om nya.
De har det som policy att ersätta de som orkar byta.

JACKCON@ms14.hinet.net

Skriv att du fick tipset från ett forum.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

MBY:
Tack för att du bekräftade vad jag länge har gissat: att kondensatorernas funktion är att stabilisera spänningen och därför ska man inte bry sig om frekvensen.

NAD:
Använd typ en skruvmejsel när du lödar loss.

Permalänk
Medlem

Ska kolla på moderkortet igen till helgen, minns inte nu vad det står på dom.
Lär ju ha fler frågor när jag ska beställa kondingar

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johhh
MBY:
Tack för att du bekräftade vad jag länge har gissat: att kondensatorernas funktion är att stabilisera spänningen och därför ska man inte bry sig om frekvensen.

NAD:
Använd typ en skruvmejsel när du lödar loss.

Korrekt!

Det har varit en del snack om att kondensatorns kapacitet är vikitg på grund av avstämda LC-kretsar. Det stämmer alltså inte i fallet med "de stora". De har redan en tolerans på 20%, och ju större desto bättre...

Inom rimliga gränser givetvis. Har man monstruösa kapaciteter som 0,1 F och mer, så kommer de ta såpass lång tid att ladda upp att det finns risk för både resetproblem hos CPU och strömrusning genom laddningskretsarna.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

för 2-3 år sedan var det många kondisar som var defekta.
alla kom från samma tillverkare.Jag tror det var mest epox och abit som var drabbade.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...