Permalänk
Medlem

Nytt Socket A-moderkort och nätagg?

Min nuvarande dator har havererat. Tydligen så är moderkortet helt dött men jag ska köpa nytt nätagg som håller en stabilare spänning.

Så frågan är nu vart man kan få tag på ett vettigt Socket-A kort som inte är så dyrt.

Ska passa till:

Amd xp2500+ barton
2*512mb cl2.5 3200 ddr
Agp-grafikkort
Sata hårddisk

Hade tidigare ett Abit nf7s rev2. Även viktigt att moderkortet har optisk utgång, helst med bra ljudchip.

Vet inte ens om det är värt att hitta ett gammalt moderkort och nätagg eller om det kanske är mer värt att köpa nytt moderkort och processor.

Vill helst inte överstiga budget på 1500kr, men skulle jag behöva köpa ny processor också så får det väl dra iväg till 2000kr.

Bra om jag får förslag på båda allternativen.

Permalänk
Medlem

Moderkort: ECS Elitegroup NFORCE3-A939 nForce3 250
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ECSNF3-A939
Pris: 525kr

Processor: AMD Athlon64 3700+ 2.2GHz 1Mb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ADA3700CFBOX
Pris: 1349kr

Totalt: 1874kr

Liiiiiite mer kräm än din Barton 2500+

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att jag kan vänta med mitt köp till slutet av augusti eftersom jag lånar en annan dator nu... så om det väntas ngt prisras så kan man ju vänta iaf.

men helst vill jag bara fixa min nuvarande dator eftersom jag eg. inte har någon användning för en snabbare dator.

Permalänk
Medlem

Kolla begagnat, nordichardwares köp&sälj t ex.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Avstängd

vad har man optisk utgång till igentligen?

Permalänk
Medlem

för att få en "ren" okodad signal ut till förstärkaren så att förstärkaren tar hand om kodningen.

Permalänk
Medlem

de enda sättet o få tag på ett socket a mobo är begagnat genom swec och nhs köp o sälj och så sen har du såklart blocket o tradera.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite på marknaden men det är absolut inte lätt att hitta något kort.

Finns det någon adapter från SPDIF(RCA) till optisk?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasse
Har kollat runt lite på marknaden men det är absolut inte lätt att hitta något kort. Finns det någon adapter från SPDIF(RCA) till optisk?

http://www.kjell.com/?item=37215

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

jag har ett asus a7n8x-e deluxe, hur mkt bjuder du?

Permalänk
Medlem

Säkrare att köpa moderkort och processor från komplett och få garanti på det hela. Sen när du väl har en snabbare processor så kommer du inte fatta att du inte ville ha det:-)

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Som dom flesta andra rekommenderar även jag att titta på köp/sälj sajter som tex tradera, sweclockers, nordichardware osv
På tradera finns tex samma moderkort som du hade tidigare
http://www.tradera.com/auction/aid_30365705
330kr+frakt kanske är lite för dyrt dock

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Jo jag såg tradera-annonsen idag och är lite lockad av det faktiskt. Får se hur priset står sig om 2dagar när annonsen går ut.

Permalänk
Medlem

Asus A7V600-X, Socket A, Via chipset (3 mån garanti) 350 kr
www.itel.se/main.asp?prod=fynd

S/PDIF out port on back I/O
The A7V600-X provides convenient connectivity to external home theater audio systems via an S/PDIF out interface. Experience 5.1-channel surround sound and enhanced 3D audio while playing your favorite DVDs or games.

www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=13&l3=0&model=225&modelme...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Verkade som ett vettigt kort. Jobbigt dock att lägga ut 200kr+ för en konverterare från rca till optisk =/ då kommer det säkert gå på 600kr+ med frakt från båda ställena tillsammans.