Permalänk
Medlem

SOM SAGT LÄS LICENSEAVTALET!!! Där står allt ni vill veta!

Citat:

BY USING THE SOFTWARE, YOU ARE AGREEING TO BE BOUND BY THE TERMS OF THIS LICENSE

Det är ett licensavtal som du själv godkänner när du använder produkten! Därför binder det DIG till att rätta DIG efter DOM!

TsubakiSama:
Jag bytte till mac förra året efter mer än 10 år av Windows i alla dess former och varianter! Kan inte förstå varför man ens tyckte windows var bra innan! Apple och OSX är enligt min mening bäst just nu för desktop och workstation. Sitter just nu på min skol dator som kör Windows XP. Tyvärr tvingas man tillbaka för att kunna köra mjukvara som inte finns för OSX. Kommmer bli skönt när man köpt MacBook då kan man ju dualboota iaf

Visa signatur

Windows användare sedan 1995 (Windows 95A)
Linux användare sedan 1998 (Red Hat 5.2)
Mac användare sedan 2005 (Mac OS 10.3)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Csoft
SOM SAGT LÄS LICENSEAVTALET!!! Där står allt ni vill veta!

Det är ett licensavtal som du själv godkänner när du använder produkten! Därför binder det DIG till att rätta DIG efter DOM!

vi repeterar, licensavtal är inte lagbindande om det inte finns en faktisk lag som stödjer dem..

det är fullt möjligt för Nokia att förbjuda mig att måla om "deras" telefon i ett köpavtal (inkluderat i en textfil på installationskivan som följer med och ingen läser) men sålänge ingen lag finns som stödjer dem i detta så kan jag måla om den i vilken färg jag vill.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

1. De versioner i Butik är bara PPC, då alla Intel-macar levererats med Tiger.
2. Köper du en Mac så får du Tiger med, och då behöver du alltså inte installera det på en PC
3. Att förbigå skydd för att använda mjukvara som "den avsetts" är lagligt, men då OS X inte är eller har varit avsett för att installeras på vanliga generiska PC-datorer så går det inte att stödja sig på den paragrafen heller. Den är som sagt avsett för datorn du köpte i #2 då.

4. Tankar du ner det, så är det alltså olagligt p.g.a. att det är en piratkopia.

Svårare än så är det inte.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

givetvis så länge det inte går att köpa en installerbar X86-verion separat ja som Aqualize påpekade att det inte gör ännu. jag var bara på teoriplanet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vi repeterar, licensavtal är inte lagbindande om det inte finns en faktisk lag som stödjer dem..

det är fullt möjligt för Nokia att förbjuda mig att måla om "deras" telefon i ett köpavtal (inkluderat i en textfil på installationskivan som följer med och ingen läser) men sålänge ingen lag finns som stödjer dem i detta så kan jag måla om den i vilken färg jag vill.

Är du en advokat, jurist eller har någon källa som är advokat eller jurist på det där?

Saken är att om jag skriver ett avtal med någon om att tillhandahålla en tjänst eller produkt (exempelvis en licens av ett operativsystem) med stipulationen att denne någon tillhandahåller mig med någon slags gentjänst (såsom att inte installera operativsystemet på datorer tillverkade av andra tillverkare av Apple, samt att betala mig en summa pengar) så ser inte jag det som oskäligt på något sätt. Det är ju så som så gott som alla avtal ser ut i dagsläget. Anställningsavtal är ju att någon utför något visst arbete mot att denne får lön. Upphandlingsavtal är ju att någon köper vissa produkter från någon annan till ett visst pris.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Är du en advokat, jurist eller har någon källa som är advokat eller jurist på det där?

Saken är att om jag skriver ett avtal med någon om att tillhandahålla en tjänst eller produkt (exempelvis en licens av ett operativsystem) med stipulationen att denne någon tillhandahåller mig med någon slags gentjänst (såsom att inte installera operativsystemet på datorer tillverkade av andra tillverkare av Apple, samt att betala mig en summa pengar) så ser inte jag det som oskäligt på något sätt. Det är ju så som så gott som alla avtal ser ut i dagsläget. Anställningsavtal är ju att någon utför något visst arbete mot att denne får lön. Upphandlingsavtal är ju att någon köper vissa produkter från någon annan till ett visst pris.

ok, föreställ dig nu att Compaq förbjuder dig att installera BSD.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ok, föreställ dig nu att Compaq förbjuder dig att installera BSD.

När du köper hårdvara från dem? Skillanden där är att du köper hårdvara, inte en licens att använda hårdvara. Men visst, Compaq skulle kunna sälja hårdvara med stipuleringen att man inte får installera BSD på den. Då får man ta sina affärer till någon annan tillverkare.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsubakiSama
Fast ni kanske kan vara lite mer positiva till PC's då alla Mactalibaner jag stött på änsålänge påstår att microsoft suger när dom knappt aldrig själva suttit vid en PC t ex

2 år med windows 98, 1 år med ME, typ 1,5 år med windows 2000 och 3-4 år med XP. 1,5 med OSX. det borde räcka som grund för att säga vad jag tycker.

vet du vad, skulle snarare säga tvärt om, det är nog fler MAC ägare som suttit en hel del vid PC, än vad det är "pc-nissar" som suttit vid en mac, speciellt om man bortser från att pröva det 5 minuter på onoff eller liknande. VÄLDIGT många pc personer som dissar osx och mac/apple helt fast de aldrig suttit vid en sådan dator i nån större utsträckning

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
2 år med windows 98, 1 år med ME, typ 1,5 år med windows 2000 och 3-4 år med XP. 1,5 med OSX. det borde räcka som grund för att säga vad jag tycker.

vet du vad, skulle snarare säga tvärt om, det är nog fler MAC ägare som suttit en hel del vid PC, än vad det är "pc-nissar" som suttit vid en mac, speciellt om man bortser från att pröva det 5 minuter på onoff eller liknande. VÄLDIGT många pc personer som dissar osx och mac/apple helt fast de aldrig suttit vid en sådan dator i nån större utsträckning

Jag påstod inte att jag dissar OSX å dessutom ska jag tillägga att jag använder OSX på daglig basis på medie linjen jag går på.

Visa signatur

Laptop: HP NX9420, Intel Core Duo T2400 @ 1.83GHz, 1x1024MB DDR 400, 80GB SATA, External 300GB SATA, HP DVD+- Burner med lightscribe, ATi Mobility Radeon X1600 256MB

Medlem i signaturgruppen homosexuella Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsubakiSama
Jag påstod inte att jag dissar OSX å dessutom ska jag tillägga att jag använder OSX på daglig basis på medie linjen jag går på.

sa inte att just du dissar osx sa att ditt påstående om att många apple personer här klankar ner på windows utan att ha testat inte riktigt stämmer, utan att det snarare är tvärt om. väldigt många här som aldrig kört osx mer än under väldigt korta tillfällen och ändå uttalar sig som om de visste allt. medans de få som skriver nått liknande om windows, oftast verkligen har testat windows mer än nån kort gång.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Det här har diskuterat i en annan tråd http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=5939...

som sagt är licensen som följer med ett program helt nonsens, skulle man vara tvungen att följa de ja då skalla alla mjukföragat vara i konkurs idag

Det är väldigt oklart huruvida det är olagligt i Sverige att installera OS X på en pc
klart är i alla fall att de väldigt få som bryr sig och att de allra flesta nog anser att man bör få installera sitt program på vilken dator man vill
att man antagligen installerar det från wärz är en annan femma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
När du köper hårdvara från dem? Skillanden där är att du köper hårdvara, inte en licens att använda hårdvara. Men visst, Compaq skulle kunna sälja hårdvara med stipuleringen att man inte får installera BSD på den. Då får man ta sina affärer till någon annan tillverkare.

just det. dom skulle kunna villkora det så, men eftersom de inte har lagligt stöd för det är det inte heller bindande. programvaran är likaså köpt till skillnad mot tex parabolkort som kan villkoras så iom att du inte är ägaren utan hyr det. hur det är med patchar vette tusan, kanske räknas de som en service som inte ingick i köp och att man därmed inte längre äger alla delar av datan på sin dator.. =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
just det. dom skulle kunna villkora det så, men eftersom de inte har lagligt stöd för det är det inte heller bindande. programvaran är likaså köpt till skillnad mot tex parabolkort som kan villkoras så iom att du inte är ägaren utan hyr det. hur det är med patchar vette tusan, kanske räknas de som en service som inte ingick i köp och att man därmed inte längre äger alla delar av datan på sin dator.. =/

Nu är det ju inte så att man direkt köper mjukvaran, det man köper är Rätten att använda mjukvaran.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ja alltså, macosX funkar ju inte rakt av på en PC, inte utan att först hackas. om du går till butiken o köper osx, så får du väll troligen själv hacka den o lägga in den, det tror jag man får göra, man äger ju ändå den kopian, men där rykter väll allt va support o garantier innefattar. troligen ryker även möjligheterna till allt vad uppdatering innebär. det är heller inte lätt o hacka systemet själv.

kvar återstår i stort sett att ladda ner operativsystemet olagligt, vilket går under upphovsrätt

Sålänge du har rätt moderkort går det utmärkt att installera utan hack Med AMD cpu och allt

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Sålänge du har rätt moderkort går det utmärkt att installera utan hack Med AMD cpu och allt

Som vilket moderkort då?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Att installera osX på en PC skall väll inte vara jobbigare än att dd:a avbilden på osX skivan till en hårddisk (inte avbilden av skivan utan avbilden som finns på skivan). Sen hur bra hårdvarustöd det finns är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samiii
Att installera osX på en PC skall väll inte vara jobbigare än att dd:a avbilden på osX skivan till en hårddisk (inte avbilden av skivan utan avbilden som finns på skivan). Sen hur bra hårdvarustöd det finns är en annan fråga.

Om det nu hade varit så enkelt.
Det gick inte att installera klassiska Mac OS på andra 68k/PowerPC-maskiner.
Det gick inte att installera OS X på andra PowerPC-maskiner
Det går inte att installera OS X för Intel på andra Intelmaskiner.
Om man inte hackar bootdelen lite.

Men det viktigaste i denna tråd. Som har tagits upp.
Du kan inte installera OS X på en vanlig Intelmaskin lagligt eftersom det inte går att köpa OS X för x86.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
.
Du kan inte installera OS X på en vanlig Intelmaskin lagligt eftersom det inte går att köpa OS X för x86.

jo om jag köper en intel mac och kopierar där ifrån och sedan tar bort OS X från intel macen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
jo om jag köper en intel mac och kopierar där ifrån och sedan tar bort OS X från intel macen

Köp en Intel-Mac och läs manulen istället för att gissa....

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Bäst att låsa denna nu.

*Låst/Rensad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015