Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jan 2005

Hostname

Hallå!
Har suttit ett tag nu, bökat runt och lärt mig lite mer PHP genom att bygga en IRC-bot.
Nu har jag fått det mest grundläggande att funka *hoppas jag*, men när jag försöker starta upp den och den ska ansluta till irc-nätverket så kommer följande:

NOTICE AUTH :*** Looking up your hostname...
NOTICE AUTH :*** Checking ident
NOTICE AUTH :*** Couldn't look up your hostname

Jag undrade givetvis över vad detta var och började spöka runt bland diverse filer och kommandon.

Bland annat kom jag fram till detta:

(kommando) dnsdomainname -v
gethostname()=`ammobox'
Resolving `ammobox' ...
Result: h_name=`localhost.localdomain'
Result: h_aliases=`localhost'
Result: h_aliases=`ammobox'
Result: h_addr_list=`127.0.0.1'
localdomain

Verkar ju inte se så helkul ut, eftersom det brukar vara något liknande 0987654321ab-ba123456789.telia.se....

Servern jag har boten på har Ubuntu BB 5.10, och står inte hemma hos mig, är uppkopplad via ssh.

Några finurliga lösningar, anyone?
// MvH FredLight

http://fredlight.no-ip.org
- Trust in me. I have come to save this world.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2005

Så där står det här med. Inte mitt nät och jag är inte direkt ansluten mot nätet. Men det funkar. Här verkar det inte påverka någonting för mej.
Men sen har jag ingen bot att bry mej om, om det nu är allvarligare för dej.

Och nej, jag har ingen smart lösning. Eftersom det funkar har jag inte brytt mej om det.

.:aixelsyd:.
Remember Google isn't the web! But do use it's power!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
1
Registrerad
Mar 2002

Re: Hostname

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredLight

NOTICE AUTH :*** Looking up your hostname...
NOTICE AUTH :*** Checking ident
NOTICE AUTH :*** Couldn't look up your hostname

Det där är en klassiker, prova att köra http://freshmeat.net/projects/ident2/ på brandväggen.

EDIT: Nej jag läste fel, ident hjälper inte. Men om du slår upp ditt hostname så får du så klart "localhost". Kör en traceroute utåt istället, första noden efter din brandvägg bör vara ditt hostname.

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.