Vilket ftp program skall jag köra i linux?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Vilket ftp program skall jag köra i linux?

Hejsan !

Fårgat lite frågor innan men nu undrar jag. Jag har kört gproftpd i Ubuntu det grafiska då. När jag skapade en användare och en server i programmet så när jag skulle starta om datorn då kommer jag inte in i ubuntu igen har gjort detta 3 gånger nu och samma resultat hela tiden. Vad gör jag för fel ?
Sedan är det bästa att köra när det gäller grafiskt ftp server program eller finns det något annat. Tänk nu på aldrig hållt på med ftp server så därför tänkte jag att grafiskt är nog enklast. Km gärna med förslag till ftp server program och om nu gproftpd är bra vad gör jag för fel?

Mvh Forcevision

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Apr 2004

För mig fungerar gproftpd perfekt, men jag vet inte riktigt vad du gör för fel faktiskt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Nej jag fattar inte det heller. Jag har ju skapat en server och en användare men när jag skapat denna användare då kommer jag inte in i ubuntu längre.
Finns det något annat grafiskt ftp server program som man kan använda sig av i ubuntu ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2005

vsftpd - server
ftp - client

[edit:] Sorry, såg lite sent att du behövde gui..

.:aixelsyd:.
Remember Google isn't the web! But do use it's power!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Jepp finns det inte det till vsftpd ?
Är det grafiskt ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Varför inte bara ta steget över tröskeln och lära sig använda textbaserade program? Blir mycket smidigare i längden

Jag föredrar pureftpd, som fungerar mycket bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Tycker ni man skall använda sig av en annan dis i linux ?
Eller skall jag hålla mig till ubuntu nu när jag använt det ett tag.
Tanken med min linux burk är i första hand att starta en ftp server och efter ett tag kanske komma igång med webserver men först nu då ftp server. Vilken dis skall jag använda mig av då tycker ni och tänk då på att jag är nybörjare och kan nästan inget om linux. Börjat få kläm på ubuntu lite nu med lite olika kommandon m.m.
Vad tycker ni ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

nej byt inte ubuntu är en enkel dist som du kan få mycket hjälp med.

nu vet inte jag mycket om ftp men är det inte så att du väljer din egen katalog för den ftpn ska ha ?
i så fall byter den ägare/grupp på mapen och då vill inte ubuntu logga in ta en annan mapp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Hmm okej!
Ja jag tycker också ubuntu verkar helt okej. Men jag har skapat en mapp just för detta med ftpn. Men kom just på att jag använde samma användarnamn som i inloggningen i ubuntu kan det ha med det att göra ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

vanligtvis så använder alla ftpservers i *nix dom vanliga användarna i systemet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Hmmm okej men då kanske det inte är så lämpligt att skapa ett konto i gproftpd som är samma som jag använder för att komma till root ?
Blir det krock där då så att jag inte kan komma in i ubuntu vid omstart ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Hmmm okej men då kanske det inte är så lämpligt att skapa ett konto i gproftpd som är samma som jag använder för att komma till root ?
Blir det krock där då så att jag inte kan komma in i ubuntu vid omstart ?

Hehe det är nog möjligt att han lägger över kontot i datorn och lägger till att den användaren inte får logga in på datorn, utan enbart via FTP.

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Okej vad gör jag för fel då ?
Hur skall jag skapa användare utan att ta bort mitt root konto ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

inte välja din hemkatalog som ftpkatalog

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Jepp jag bytte den så nu fungerar det men jag kommer inte åt ftp servern via mitt ftp program. connection failuer står det bara. jag använder mig av mitt interna ip nummer som jag fick från router. Och skrev in det i ftp serverns ip nr sedan port 21 som vanligt. Och aktiverade servern skapade en använder med. Och det går inte att komma åt servern vad gör jag för fel ?