Debianpaket, kod, och installationsmappar

Permalänk
Glömsk

Debianpaket, kod, och installationsmappar

Jag har ett program som består av ganska många komponenter jag ska skapa ett debianpaket av. Har dessvärre lite problem att lista ut vart komponenterna ska installeras.

Programmet består av följande komponenter:

* En exekverbar binär (/usr/bin eller /usr/local/bin)?

* Statiska datafiler typ bilder (/usr/share eller /usr/local/share)?

* Gettext-språkfiler (/usr/share/locale antar jag)?

* Configfil. Som det är nu skapas bara en configfil av programmet om icke-standard-inställningar ändras. Ska en configfil trots detta skapas med standardinställningarna ifyllda?

* Programmet har en cache den sköter om själv, typ som Firefox. Ska cachemappen öht skapas av paketet? Vart lägger jag den? /var/cache? /var/tmp?

* Nu kommer det kluriga. Programmet kommer även med en hel hög pythonscript som inte är nödvändiga för programmet men som adderar funktionalitet. Vart ska dessa ligga?

Har läst Filesystem Hierarchy Standard men den är rätt otydlig trots att den är typ sju mil lång.

Vidare: Om användare inte gillar paket, kompilerar programmet istället och installerar (make install) utan att specifiera --prefix eller på annat vis ändrar standardinstallationsmapparna, gäller ovan nämnda mappar då också eller ska filerna läggas i /usr/local istället för /usr?

Cheers,

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad programmet gör och det finns någon hemsida för programmet? Sedan är jag inte hel säker på dina frågor så jag låter någon som är lite säkrare svara.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Glömsk

Det är just nu lite hemligt, men det är iaf ett (väldigt bra! ) program jag skapat själv som jag kommer släppa snart. Till första versionen hade jag tänkt erbjuda ett supportat debianpaket förutom windowsversion och källkoden. (*BSD och Mac OS X-användare får vänta, bör dock vara enkelt att porta).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Tror det är denna du vill läsa:
http://www.us.debian.org/doc/maint-guide/

Finns mer rolig läsning här:
http://www.us.debian.org/devel/

För att svara på dom första frågorna snabbt så ska du inte använda /usr/local för filer i debian-paket.