Flytta filer mellan fysisk HDD och virtuell maskin

Permalänk
Inaktiv

Flytta filer mellan fysisk HDD och virtuell maskin

Som namnet antyder soker jag efter svar om hur man flyttar filer till / fran en virtuell maskin till / fran den fysiska HDD'n.

OS: Ubuntu Linux 6.06
Virtuell Maskin mjukvara: VMWare Server 1.0.0 build-27828 (gratis)
Gast-OS: Windows XP Pro (laglig, om ni undrar)

Kortfattat: Vill flytta filer fran mitt virtuella Windows XP till och fran Ubuntu. Haller pa med en del Flash-skapande och vill inte dual-boota langre. Allting fungerar i virtuella Windows XP (till och med natverk) men saknar att pa ett smidigt satt flytta data tillbaka till Ubuntu.

Nagon som vet?

Permalänk
Medlem

Man kan ju t.ex sätta upp en FTP server på varje maskin och skicka filerna där emellan.
Så gör jag när jag vill ha något från min linuxinstallation till min virtuella maskin. Kör dock inte FTP på min virtuella maskin men det borde ju gå bra det också.

Fast detta är ju kanske ingen fin lösning. Tror nästan att det måste finnas något annat bättre sätt.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Inaktiv

Basta losningen jag sett hittills...

Dock sa ar jag inte sarskilt bra pa natverkande (och annu mindre sa nar jag maste leka med virtuella sadana)...

Det far nog bli en andrahandslosning tills vidare, tror jag...

Permalänk
Medlem

Hum, Vmware-tools/tool, finns det inte något som heter så? Men hjälp av det har jag lyckats flytta filer på ett smärtfritt sätt tidigare, diok har jag inte testat det med vmware server, får ta och göra det.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Inaktiv

VMWare tools verkar bara vara virtuella grafikkortsdrivrutiner, lite script for stand-by/hibernate osv. men ingenting relaterat till att flytta data vad det verkar som.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns inbyggt i vmware workstation 5.5 iallafall, tror nog att den fanns i 5.0 också. "Shared folders" heter det, man ställer in under virtuella datorns konfiguration.
Jag har aldrig varken kört eller sett VMWare Server dock, så jag har inte bra koll om den finns där med.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

dela ut en mapp i nätverket från windows xp i vmware .. sen mountar du den mappen i ubuntu..

först måste du installera smbfs för att kunna mounta ( sudo apt-get install smbfs )

sen skapa mapp att mounta i tex /media/Flash ( mkdir /media/Flash )

sen mount..
om du ska mounta i /media/Flash och du har ip 192.168.1.1 i vmware och delar ut en mapp som heter Flash:

sudo mount //192.168.1.1/flash /media/Flash -o username=anvnamn,password=pass,dmask=777,fmask=777

Permalänk

Testa helt enkelt att mounta (använd loopback) diskbilden som du kör vmware på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Testa helt enkelt att mounta (använd loopback) diskbilden som du kör vmware på...

Låter mest logiskt än så länge tycker jag.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Inaktiv

Ska se vad jag kan hitta pa nar jag har mojlighet imorgon...

Det verkar som en natverkslosning verkar vara den enda vagon, dock...

Jag hade 'hoppats' pa att det helt enkelt skulle ga att montera en del / en hel disk i den virtuella maskinen fran Ubuntu. Det vore enkelt, det...

[UPPDATERING]:
Har nu fatt det att fungera...

Anvande Windows XP's (i virtuella maskinen) 'Create new New network place' och gav det nagra intelligenta namn.

Sag till att VMWare Server's installning for den virtuella klientens natverkskort var installt pa 'Host only'.

Anvande sedan Places menyn i Ubuntu och klickade pa 'Network Servers'.

Nautilus oppnades och dar hittade jag min Windows XP virtuella maskin i listan over utdelade mappar....

Jag har ingen mojlighet i Windows XP att se vad Ubuntu har for filer pa systemet men Ubuntu kan se allting Windows XP haller pa med och det racker for mig.

Tankade och installerade forresten 'smbfs' som rekommenderas tidigare. Dock vet jag inte om det pakete faktiskt behovs for detta eller inte.