Permalänk
Medlem

fsck rättar inte alla fel?

Har fått problem efter att ha flyttat ett ext3-filsystem till en ny disk. skulle förstora fisystemet med ext2resize för att fylla ut den nya och större disken (hade förstorat partitionen innan) men ext2resize menade att filsystemet innehöll fel så jag körde fsck flera gånger med samma resultat:

.. in /lost+found/#7929532 (7923592) is <The NULL inode> (0), should be /lost+found (11)
Fix? yes

Couldn´t fix parent of inode 7929532: Couldn´t find parent directory entry

Warning: Filesystem still has errors

/lost+found innehåller tiotusentals filer med namn i stilen "#nummer" och de går inte att ta bort trots chmod 777 som root. I övrigt fungerar filsystemet som det ska när det är monterat. Hur bär jag mig åt för att fixa detta?

Permalänk

Re: fsck rättar inte alla fel?

Du kör väl med en LiveCD? Man kan inte fsck:a Ext2/3 när de är monterade utan att förstöra filsystemet...

Permalänk
Medlem

Re: Re: fsck rättar inte alla fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Du kör väl med en LiveCD? Man kan inte fsck:a Ext2/3 när de är monterade utan att förstöra filsystemet...

Ingen livecd, debian etch. Skulle det hjälpa att köra från en livecd? Filsystemet är alltså inte rootfilsystemet. Nej jag fsckar inte monterade filsystem.

Permalänk
Medlem

Problemet ligger ju hos en "borttappad" fil i lost+found, om du vet att det inte är något viktigt kan du ju bara ta bort dem, kör chattr -i lost+found/* först
Se till att kolla igenom lost+found efter viktig data först bara.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Problemet ligger ju hos en "borttappad" fil i lost+found, om du vet att det inte är något viktigt kan du ju bara ta bort dem, kör chattr -i lost+found/* först
Se till att kolla igenom lost+found efter viktig data först bara.

chattr +i lost+found/* ger "argument list too long".

Permalänk
Medlem

for i in `ls /lost+found/`; do chattr -i $i; done

Något sådant kanske funkar.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

fortfarande argument list too long...

testade att köra chattr +i \#81* vilekt är ca 4000 filer och det fungerade, däremot får jag "read only file system" när jag försöker ta bort samma filer trots att jag uttryckligen monterat det med -o rw

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VRMS
fortfarande argument list too long...

testade att köra chattr +i \#81* vilekt är ca 4000 filer och det fungerade, däremot får jag "read only file system" när jag försöker ta bort samma filer trots att jag uttryckligen monterat det med -o rw

Tja, då är den partitionen inställd på att montera om till "ro" när eventuella fel upptäcks. Du måste då ändra på partitionsinställningarna. T.ex:

$ tune2fs -e continue /dev/enhet

Sedan kan du testa att montera den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Tja, då är den partitionen inställd på att montera om till "ro" när eventuella fel upptäcks. Du måste då ändra på partitionsinställningarna. T.ex:

$ tune2fs -e continue /dev/enhet

Sedan kan du testa att montera den...

Monterar ändå om till ro när jag försöker göra något i lost+found-katalogen...

Permalänk

Finns väl två alternativ kvar då:

1. Antingen kopirerar du all data från partitionen till en ny HD och formaterar sedan den gamla.
2. Eller så kör du badblocks på partitionen, genererar en tabell med trasiga sektorer, och ger den som argument när du mountar filsystemet. Se hjälpen för mount.