hjälp! både ubuntu och windows försvann!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vasa, finland
Registrerad
Aug 2002

hjälp! både ubuntu och windows försvann!

hej!
jag försökte just instalera ubuntu, men strandade direkt. Den formaterade min lediga d partition, och lagade en swap och en root. Men sedan då jag reestartade så fanns inget kvar, kommer in i linux genom skivan men kan inte mounta några hårdskivor alls! Vad har hänt?

EDIT: Hittar ej heller windows xp...

ja jävlar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
irc
Registrerad
Dec 2004

Vad säker komandot fdisk hittar den inga partitioner alls?

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vasa, finland
Registrerad
Aug 2002

japp

ja jävlar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Mar 2004

För att vara på den säkra sidan skulle jag undersökt diskens S.M.A.R.T.-information. Jag hade en disk som betedde sig så. Det hände bara en gång men sedan så fick disken tonvis med andra problem. Den var körd med andra ord.

Corsair One Pro Ti (GTX 1080 Ti) - MSI GT73VR (GTX 1080) - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Samsung Galaxy S8+ (Lifeproof Fré)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vasa, finland
Registrerad
Aug 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
För att vara på den säkra sidan skulle jag undersökt diskens S.M.A.R.T.-information. Jag hade en disk som betedde sig så. Det hände bara en gång men sedan så fick disken tonvis med andra problem. Den var körd med andra ord.

Hur gör jag detta? *noob*

ja jävlar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2004

man smartctl

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Mar 2004

Byt ut X mot din motsvarande bokstav. Börja med att köra ett långt test på disken. Det kan ta en halvtimma eller mer.

För IDE: smartctl -t long /dev/hdx
För SATA: smartctl -d ata -t long /dev/sdx

Kontrollera sedan informationen.

För IDE: smartctl -a /dev/hdx
För SATA: smartctl -d ata -a /dev/sdx

Corsair One Pro Ti (GTX 1080 Ti) - MSI GT73VR (GTX 1080) - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Samsung Galaxy S8+ (Lifeproof Fré)