hjälp! både ubuntu och windows försvann!

Permalänk

hjälp! både ubuntu och windows försvann!

hej!
jag försökte just instalera ubuntu, men strandade direkt. Den formaterade min lediga d partition, och lagade en swap och en root. Men sedan då jag reestartade så fanns inget kvar, kommer in i linux genom skivan men kan inte mounta några hårdskivor alls! Vad har hänt?

EDIT: Hittar ej heller windows xp...

Visa signatur

ja jävlar.

Permalänk
Medlem

Vad säker komandot fdisk hittar den inga partitioner alls?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

japp

Visa signatur

ja jävlar.

Permalänk

För att vara på den säkra sidan skulle jag undersökt diskens S.M.A.R.T.-information. Jag hade en disk som betedde sig så. Det hände bara en gång men sedan så fick disken tonvis med andra problem. Den var körd med andra ord.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
För att vara på den säkra sidan skulle jag undersökt diskens S.M.A.R.T.-information. Jag hade en disk som betedde sig så. Det hände bara en gång men sedan så fick disken tonvis med andra problem. Den var körd med andra ord.

Hur gör jag detta? *noob*

Visa signatur

ja jävlar.

Permalänk
Medlem

man smartctl

Permalänk

Byt ut X mot din motsvarande bokstav. Börja med att köra ett långt test på disken. Det kan ta en halvtimma eller mer.

För IDE: smartctl -t long /dev/hdx
För SATA: smartctl -d ata -t long /dev/sdx

Kontrollera sedan informationen.

För IDE: smartctl -a /dev/hdx
För SATA: smartctl -d ata -a /dev/sdx

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB