fixa WTK, ersätta gcj med Suns Java

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

fixa WTK, ersätta gcj med Suns Java

Tänkte börja developa lite till mobilen igen, nu när man har sommarlov osv.
Kör Ubuntu 6.06, 2.6.15.
Började med att installera WTK (.bin), som fungerade fint, men när jag sedan skulle testa att köra ktoolbar så får jag ett error, nämligen detta:

Exception in thread "main" java.lang.IllegalArgumentException: Couldn't load image: /home/erikhk/WTK104/wtklib/images/prefs.gif at gnu.java.awt.peer.gtk.GtkImage.<init>(lib-gnu-java-awt-peer-gtk.so.7) at gnu.java.awt.peer.gtk.GtkToolkit.createImage(lib-gnu-java-awt-peer-gtk.so.7) at gnu.java.awt.peer.gtk.GtkToolkit.getImage(lib-gnu-java-awt-peer-gtk.so.7) at javax.swing.ImageIcon.<init>(libgcj.so.7) at javax.swing.ImageIcon.<init>(libgcj.so.7) at com.sun.kvem.toolbar.MainWindow$WindowConstructor.makeIcon(MainWindow.java:789) at com.sun.kvem.toolbar.MainWindow$WindowConstructor.<init>(MainWindow.java:511) at com.sun.kvem.toolbar.MainWindow$WindowConstructor.<init>(MainWindow.java:482) at com.sun.kvem.toolbar.MainWindow.<init>(MainWindow.java:1011) at com.sun.kvem.toolbar.Main.run(Main.java:49) at com.sun.kvem.toolbar.Main.main(Main.java:102)

och mycket riktigt, filen prefs.gif finns inte i mappen images, det finns inte några bilder i den mappen. Vad är fel?

Kan det vara att jag kör gij/gcj? det här är outputen från java -version:

java version "1.4.2" gij (GNU libgcj) version 4.1.0 (Ubuntu 4.1.0-1ubuntu8) Copyright (C) 2006 Free Software Foundation, Inc. This is free software; see the source for copying conditions. There is NO warranty; not even for MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.

Jag försökte installera java genom apt-get, men outputen från java -version förblev densamma. Hjälp tack.
(jag bryr mig inte om vilken kompilator/interpreter jag kör, bara WTK funkar )

EDIT: fixade det
om nån vill veta hur:
installerade JDK, installerade om WTK och valde att använda en annan interpreter (dvs den nyligen nerladdade), fick då segmentation fault under installationen, så jag gjorde som grabben säger här (_Loffe_): http://forum.java.sun.com/thread.jspa?threadID=736245&tstart=...

då fungerade det

EDIT2: körde med JDK1.5.0, men då fick jag nåt error när jag skulle kompilera, så jag sökte på det på Google, och det verkar som om det inte funkar med 1.5.0, så jag testade med 1.4.2, nu funkar det