Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

natverkskort till m0n0wall

1.
Jag har funderat pa att inforskaffa en m0n0wallserver, men kom o tanka pa det har med att man maste ha 2 natverkskort.

Funderar pa att kopa 2x 3Com 3C2000-T Gigabit kort, men de kraver att man har en software installerad... iallafall till windows.
Hur ska man da ga till vaga for att fa korten att fungera i m0n0wall?

En sak till:
pa min server anvander jag CentOS. Om jag skaffar en ny harddisk, hur gor jag da for att formatera den ratt sa att den laggs i home mappen eller var det nu an ar dar allt utrymme behovs

Jag ar valdigt usel pa det har med linux, sa d'o'm mig inte for jag vill lara mig

tack!

Asus K8N-E Deluxe | AMD 64 3400+ (2,41gHz) | 1GB Ram - Seagate Baraccuda 2x 200 GB - GeForce Ti 4200 | Hercules Gamesurround Fortissimo III | M-Audio Fast Track Pro | Sennheiser pc 160 SK edition.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Mar 2005

1. Är inte m0n0wall expert men förhoppningsvis skall m0n0wall klara av att ladda drivrutinerna automatiskt annars kan man alltid ladda in dem själv (kan vara lite pilligt)

2. Formatera och en så kallad mountering är 2 helt olika saker. Om du vill ha standard linux saker så börja med att installera cfdisk (enkelt partionerings program) och partionera upp disken, kör: "cfdisk /dev/hdb" i en terminal, det skall vara ganska lågiskt väl där. Sedan skall du installera ett filsystem, vi tar ext3 för enkelhetens skull, då skall du köra mk2fs -j /dev/hdb1 i en terminal om du har gjort hela hårddisken till en partion. Sedan kör du : mount /dev/hdb1 /home/dittnamn . De flesta av dessa kommandon kräver att du är root och för att bli det är det bara att skriva su i en terminal och skriva lösenordet. Byt ut /dev/hdb om den inte hdd inte sitter på slave på första ide platsen
Annars kanske det finns något fint grafiskt program som kan fixa det åt dig..

Plan9 fan. In glenda we trust.