*Hjälp* Min Cpu sitter fast på kylaren

Permalänk
Medlem

*Hjälp* Min Cpu sitter fast på kylaren

Jag har ett stort problem. Jag har bytt moderkort idag och när jag skulle lossa kylaren från moderkortet så följde CPU med. Jag har kollat alla pinnar och alla är i fint skick.

Med andra ord så sitter min CPU fortfarande fast i min kylare och den sitter som berget. Jag får inte loss den. Eftersom jag inte kan öppna "låsningen" på moderkortet så kan jag heller inte värma CPU:n för att kylpastan ska bli mjuk. Den kylpastan jag använt är Artic Silver 5.

Hur gör jag för att få loss CPU:n från kylaren utan att förstöra CPU:n?

Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.

Permalänk
Avstängd

Jag kan inte hj'a'lpa dig.

Men om du orkar svara po en froga so skulle jag bli glad.

Hur f*n lyckades du limma ihop prollen med kylarn genom att bara anv'a'nda ac5 kylpasta???
Kan du ha rokat tappa en bit plast po pastan innan du st'a'ngde igen och so smalt den och limmade ihop???

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

Krafitgt vakum tillsammans med att pastan har bränts eller värmts fast skulle ja tro. Vad är de för CPU?

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Hedersmedlem

Fram med hårtorken bara och värm.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

rotera kylaren , dra INTE. Det brukar fungera.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk

Som MaLo sa, värm upp flänsen med en hårtork så lossnar den direkt. Har hänt mig med

Permalänk
Medlem

*Jag har varit väldigt noga med att inget skulle komma imellan. Det verkar med anra ord som att kylpastan värmts fast. Hände samma sak med en annan cpu tidigare som faktiskt gick sönder. Jag skulle själv bra vilja veta varför detta alltid händer mig!!!

Cpu:n jag har idag är en Opteron 165 med en mycket eftertraktad stepping. Tyvärr vågar jag inte klocka den igen eftersom att mitt "gamla moderkort" knasade mitt bios. Trodde faktiskt att ASUS-korten återställer bioset vid fel överklockning precis som ABIT...men icke...Blir ABIT i fortsättningen...

*Provade med hårtorken vilket fungerade...

Tack allihop för era svar...

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med om att ASUS överklockningsskydd inte alltid fungerar som den ska utam man kan starta om hur många gånger som helst utan att det återställer sig men man har ju alltid batteriet som sista utväg att plocka ur.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Re: *Hjälp* Min Cpu sitter fast på kylaren

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrFlexx
Jag har ett stort problem. Jag har bytt moderkort idag och när jag skulle lossa kylaren från moderkortet så följde CPU med. Jag har kollat alla pinnar och alla är i fint skick.

Med andra ord så sitter min CPU fortfarande fast i min kylare och den sitter som berget. Jag får inte loss den. Eftersom jag inte kan öppna "låsningen" på moderkortet så kan jag heller inte värma CPU:n för att kylpastan ska bli mjuk. Den kylpastan jag använt är Artic Silver 5.

Hur gör jag för att få loss CPU:n från kylaren utan att förstöra CPU:n?

Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.

ajaj
Jag hade samma problem, min prolle satt fast i min gamla kylare. Den gick alltså inte ta loss, så vi var tvugna att köpa en ny prolle samt kylare. Från att ha gått från en 2.2 GHZ till 3.2 GHZ och från en orginalkylare till en Zalman 7000B AlCu så var det ändå ganska bra att det hände.

Men var väldigt försiktig med just detta, om du vill använda prollen igen så tycker jag att du bör lämna in den så experter får arbeta med den (om du inte är en expert själv).

Visa signatur

MacBook 2,4GH, 2GB RAM, 160GB +160GB (Ext. HDD)*iPod Classic 80GB

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Medlem

Vrid/rotera kylaren ett par gånger innan ni försöker lyfta lös den så följer den snällt med utan att cpu också följer med, går alltid att röra/vrida kylaren lite i sidled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrFlexx
Jag skulle själv bra vilja veta varför detta alltid händer mig!!!

Uppenbart för att du saknar nödvändig kompetens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Uppenbart för att du saknar nödvändig kompetens.

Det där var onödigt sagt. Du borde få en varning

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HighLander
Vrid/rotera kylaren ett par gånger innan ni försöker lyfta lös den så följer den snällt med utan att cpu också följer med, går alltid att röra/vrida kylaren lite i sidled

Det går inte om man har kylaren i plastsockeln så man får varm köra datorn lite om det går annars är det hårtorken som gäller..

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Det där var onödigt sagt. Du borde få en varning

Varför ? Han har antagligen rätt :/

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Hedersmedlem

Ja för om det alltid händer så är det helt klart brist där det gäller för efter det hände mig är jag alltid noga med att datorn gått varm lite om det går..

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

*Låst*

Slutspammat, killen har fått hjälp.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X