Citat:
Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
My thoughts exactly :).
Mäh nu var ni drygast.
Nej, det kan ni typ inte få direkt. Koden ligger under några licenser som jag inte kan leka med riktigt då de har utvecklats åt flera företag, så jag kan inte skylta med den hur som helst, samt att väldigt mycket av det är väldigt totoo-style-anpassat för mina ramverk.
Men jag kan berätta lite om koden.
Synd att eventuellt fucka tråden, men några blir väl kanske glada, så det lönar sig kanske ändå.
Mina tre senaste projekt jag har arbetat med har vart communities av olika slag, och det sista innan dess hanterade också användare och meddelanden i viss mån, så vi säger fyra communties i rad - så därför har vi många funktioner som är bra för sådant.
Vad har vi då för funktioner? En hel del generiskt för att kontrollera rättigheter till olika avdelningar, inloggningar, automatiska utloggningar, felrapportering till admin etc. Ett exempel är funktions isAdmin($userId).
Sedan har vi också en hel del stränghantering, rensning av strängar för att hantera specialtecken, t.ex. "nej, du får inte ha detta tecken eller denna teckenkombinationen i ditt användarnam".
Jag har också en hel del verktyg som eliminerar kompatibilitetsproblem mellan olika phpversioner (kanske börjar bli dags att rensa bort). Ett exempel är att jag skapar funktionen str_irepace om den inte redan finns.
En del phpgd-verktyg, t.ex. byta storlek på och duplicera bilder och sätta vattenstämplar. Även filuppladdning finns förståss med.
*scrollar ned i filen och tittar lite till*
Stilmallsinkludering... T.ex. så inkluderar jag automatiskt stilmallar för den sidan jag är inne på då jag har includeCSS($thisPage) som sedan kollar om filen style/$thisPage.css finns skapad etc, och kollar också i style/iefix/$thisPage.css finns och läser i så fall in dem etc, mycket som är anpassat efter ramverket.
Jag har en jättestor funktion för att skapa listor som jag har använt i mina fyra senaste projekt.
Det fungerar ungefär såhär:
$query = "select * from users";
$fields = array("Namn", "name", "Ålder", "age");
sedan skriver jag
createList($query, fields);
sedan skrivs automatiskt en lista med alla användare ut, med rubrikerna namn och ålder. Den är betydligt mer komplicerad än så och behandlar sortering, sökning och länkning på en massa sätt också, men ja, listan återanvänds i alla projekt och genomgår bara rimligtvis små justeringar ibland.
Jag har en massa funktioner för att generera formulär. T.ex. createSelect() där jag matar in namn och lite prylar och en array med alternativ så skapar den en <select> med dessa attribut, jag har sånt för varenda form-objekt typ. Detta för att smidigt anpassas för massor av dynamik och inblanding av js, t.ex. onclick eller onfocus som nu utförs helt med automatik.
Verktyg för flerspråkssiter. t.ex. typ printWord("hejsan", "english") som då blir "hello"...
Massor av tids- och datumfunktioner som justerar saker och lägger till nån bokstav på slutet etc, t.ex "2:a"
Nu fick det vara nog, men väldigt mycket gott har jag.