Permalänk

Göra en FTP server

Hej, jag undrar hur jag lättast gör en ftp server i SuSE 10.1. Jag är väldigt dålig på linux (testat det typ 1h totalt).

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

SÖK! Finns hur mycket information som helst, och man måste vara beredd att jobba lite själv för att få saker och ting att fungera.

GOOGLE!

Jag är snäll och hjälper nu: http://en.opensuse.org/FTP_Server_HOWTO

Permalänk

Inte så lätt.. tack för tipset iaf.

Tänkte testa pure-ftpd, och lyckades hitta till rätt mapp. Men det fanns ingen config fil där men rätt namn :S Så det gick mindre bra. Sen testade jag nästa,vsftpd. Men där står det så här:
"install vsftpd using YaST software management"
Hittar YaST, men inte hur man ska instalera vsftpd.

Är som sagt riktigt dålig på linux. Kan windows XP bra, men har alldrig använd linux. Det går säkert att följa den där guiden om man kan en del. Har sökt lite på google, men det är svårt när man är så här dålig, är därför jag frågade här.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Inte så lätt.. tack för tipset iaf.

Tänkte testa pure-ftpd, och lyckades hitta till rätt mapp. Men det fanns ingen config fil där men rätt namn :S Så det gick mindre bra. Sen testade jag nästa,vsftpd. Men där står det så här:
"install vsftpd using YaST software management"
Hittar YaST, men inte hur man ska instalera vsftpd.

Är som sagt riktigt dålig på linux. Kan windows XP bra, men har alldrig använd linux. Det går säkert att följa den där guiden om man kan en del. Har sökt lite på google, men det är svårt när man är så här dålig, är därför jag frågade här.

Det tar sin tid. Var inte meningen att vara hård på något sätt...

Sitt och lek lite grann så kommer det glida på bättre sedan!

Edit: Manualerna (man kommandot) är din vän!