Permalänk

x86-cpufarm styrt av osx?

apple är dyrt.

Finns möjligheten att man kan koppla osx på en lite billigare mac till några stycken pc som man tar kraft från.
Som vid rendering. Men med alla program osv. Alltså i själva systemet. På linux/bsd borde väl detta gå?

Skulle vara smidigt att ha en mac mini som kunde photoshopa osv som deras dyrare modeller.

Permalänk
Medlem

Allt går bara man vet hur(jag vet inte hur ).
Kanske är fel forum att fråga i. Menar inte forumdel utan hela forumet. Prova på 99mac.se eller något macspecifikt forum.

Såvida det inte finns nån swecare som faktiskt vet såklart

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Hedersmedlem

*Låst*

Fixa en bättre topic. PM:a mig ett nytt förslag. Glöm ej länken till tråden.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd upplåst igen

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid titta närmre på Xgrid, vilket verkar vara någon form av klusterprogram.
Eller bara forska runt i hur man klustrar datorer.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Xgrid som monotux säger gör la det du söker, finns även en javaklient till andra plattformar har jag för mig.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Det är jätteenkelt. Bara dra igång Xgrid på din dator, sedan köra *nix Xgridklienten eller Java-klienten på random PC.

Permalänk
Medlem

det funkar säkert med xgrid ja, men klustring passar inte alla sorters processer. det känns som att photoshop är lite för interaktivt och datatungt för att passa.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yarrick
det funkar säkert med xgrid ja, men klustring passar inte alla sorters processer. det känns som att photoshop är lite för interaktivt och datatungt för att passa.

Med lite applescriptkodande går det att distrubera även photoshoprenderingar osv.
I topicen handlar det om en CPU-farm, hur hanterar du det utan att klustra?

Permalänk

Ok, det verkar tjusigt.

Men delar Xgrid med sig av processorkraft genom hela systemet eller bara i applikationer som man delar med sig av?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pomperipossa
Men delar Xgrid med sig av processorkraft genom hela systemet eller bara i applikationer som man delar med sig av?

< http://www.apple.com/macosx/features/xgrid/ >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pomperipossa
Ok, det verkar tjusigt.

Men delar Xgrid med sig av processorkraft genom hela systemet eller bara i applikationer som man delar med sig av?

Som i alla kluster måste du distrubera det jobb du vill ha utfört.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Som i alla kluster måste du distrubera det jobb du vill ha utfört.

Det krävs enligt mina erfarenheter inte om man kör ett OpenMosix-kluster, åtminstone måste det inte gälla. Det OpenMosix-kluster jag har satt upp kör ut allt som är möjligt på klustret utan att man behöver lägga sig i. Men jag kan erkänna att jag inte har dykt så djupt ner i Mosix-konfigurationen, så det uppförande du talar om går säkert också uppnå med det.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

ookey nu vet jag det.

Blir till att testa, tackar för svaren.