Permalänk

Problem med svenska tecken

Hej!

Har precis dragit igång en ubuntu webbserver med apache men av någon anledning envisas den med att koda alla sidor som UTF-8, även när jag i html dokumentet deklarerar ISO-8859-1. Alltså syns inga svenska tecken. Finns det någon serverinställning nånstans som skriver över webbläsarens?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Varför inte UTF-8?
Visserligen får du ju svenska tecken med båda men UTF-8 är väl ändå att föredra?

Permalänk

Utf-8 skriver ju ut å ä ö som frågetecken i mozilla och underliga tecken i ie. Eftersom sidan ska vara på svenska bör man väl använda iso-8859-1?

Mitt problem är att kodningen på sidan automatisk ställs om till utf-8 och då skrivs inte några svenska tecken ut.

Permalänk

Nej, inte nödvändigtvis. Om du sätter chartype till UTF-8 så ska webbläsaren använda det och därav visa svenska tecken så som det är tänkt.

Permalänk
Medlem

I /etc/apache2/apache2.conf kan du se till att det står "AddDefaultCharset ISO-8859-1" och inte UTF-8. det hjälpte för mig.

Permalänk

Tack för alla svar!

Jag testade o skriva om huvudet med php, och till min förvåning funkade det!
header('Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1');

Är det här en bra lösning eller är det att föredra att fixa så att utf-8 skriver ut svenska tecken eller ändra defaultcharset i apache?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albatorsk
Nej, inte nödvändigtvis. Om du sätter chartype till UTF-8 så ska webbläsaren använda det och därav visa svenska tecken så som det är tänkt.

Låter ju bra, men varför visar inte min server det? Behöver jag ändra någon inställning så att utf-8 använder sig av svenska tecken? Har märkt att php.net har "samma problem" alla svenska tecken skrivs ut fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LMX
I /etc/apache2/apache2.conf kan du se till att det står "AddDefaultCharset ISO-8859-1" och inte UTF-8. det hjälpte för mig.

Har inte tillgång till server just nu, men testar det.

Permalänk

Alltså... UTF-8 kör jag på min hemsida och jag visar ÅåÄäÖö helt perfekt... Å å Ä ä Ö ö

Doooohhh.... Meddelandena här stödjer jue HTML... baahhh...

<!--
& Auml;
& auml;
& Aring;
& aring;
& Ouml;
& ouml;
-->

Men alltså... jaha.. nu fulhackar vi...... så... fast utan mellanslagen