Permalänk
Medlem

Conroe eller Am2

Hej, nu har ju conroe släpts och allt, så har kollat in lite saker som jag vill ha synpunkter på, och vilket jag ska välja:)

Am2
http://komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=359620&su=1...

Conroe
http://komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=359687&su=6...

Edit: oj det där på "conroe 2" med om jag fick mer pengar blev lite fel, jag hade mer grejor med från början men ändrade det. Ändrat till ett X1800gto nu som ngn sa,

Permalänk
Medlem

Um.. "Om jag får mer pengar"... det skiljer 300 spänn, och skilnaden är vilket alternativ av 2 "lika dåliga" grafikkort du ska ha på Conroe burkarna?

AM2 ser jag inte riktigt som ett alternativ, ska du ha en AMD, och inte upgradera cpu'n igen inom det närmsta, så kör på en 939'a och en Opteron, minnena du har i dagsläget bör fungera till det.

Köpa valueram, visst, de fungerar säkert, men jag hade slopat hälften av mängden, för snabbare minnen, och köpt till den "saknade" mängden minne när jag tyckte att priset var mer passande.

Överhuvudtaget tycker jag det är en lite dålig ide att köpa det senaste, men om jag måste rekomendera någon av dina burkar får det bli Conroe alt2. Se nu inte det som att jag tycker det är ett bra alternativ.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Re: Conroe eller Am2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av R | |< |{
Hej, nu har ju conroe släpts och allt, så har kollat in lite saker som jag vill ha synpunkter på, och vilket jag ska välja:)

Am2
http://komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=359620&su=1...

Conroe
http://komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=359625&su=C...

Conroe 2 (om jag får mer pengar)
http://komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=359626&su=D...

Köp en E6300 och lägg pengarna som blir över på ett bättre grafikkort istället. Exempel på grafikkort är 7900GT, X1800gto eller ett X1800GT. En E6300 är så pass bra att den absolut räcket till till ett bättre grafikkort. Köp inte ett 6800XT med 512mb minne i alla fall. Minst ett X1800gto.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Conroe eller Am2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Köp en E6300 och lägg pengarna som blir över på ett bättre grafikkort istället.

Visst, delvis rätt, nakdelen är att den inte kommer vara begränsad av cpu'n kapacitet för max överclockning, utan av moderkortets förmåga till stabil FSB. Förlåg multi. Ska han inet överklocka kan det vara ett alternativ, men med tanke på vilket forum vi befinner oss på, bör man göra antagandet i andra riktningen.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om jag var trådskaparen så skulle jag köpt detta:
Intel C2D E6400
Samma mobo som tidigare nämnts
2gb valu ram
7900GT

Har du kunskap i att klocka så kan du tjäna _REJÄLT_ med prestanda på det, men annars duger den bra som den r.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nakdelen med E6400... Hälften så mycket cache, och för låg multi för att nå cpu'ns max frekvens i överklockningen... Moderkortets max stabila FSB blir ett problem. Det då förutsatt att man får en cpu som klockar halvbra, eller bättre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det blir en E6600 pga cache minnet, Grafik kort spelar inte så stor roll egentligen, spelar bara cs 1.6 ändå, valu ram? vad menas med det? Klocka tror jag jag inte gör precis, behövs nog inte

Permalänk
Medlem

"Value ram" precis som det översätts, försöker tillverkaren säga dig att det är mest "bang for the buck". Lite sämre timings, lite billigare, klockar lite sämre, osv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Nakdelen med E6400... Hälften så mycket cache, och för låg multi för att nå cpu'ns max frekvens i överklockningen... Moderkortets max stabila FSB blir ett problem. Det då förutsatt att man får en cpu som klockar halvbra, eller bättre.
B!

Hmmm, nej jag tycker då inte att han ska välja en dyrare processor för att den har dubbelt cache med tanke på att Xbitlabs nyligen gjorde en jämförelse mellan de olika modellerna och chache minnet påverkade max 5% i prestanda. Så nej mer cache är inte ett argument för att köpa en dyrare processor dock är FSB-problemet det, vilket snarare beror på vilket moderkort och minne man köper och inte på processorn.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

I dagsläget är inte cachens storlek fullt utnyttjad, sant, men vad du kanske bör komma ihåg är att Xbitlabs test bara körde en aplication i taget. Den samlade effekten blir klart märkbar. Det är dock inte huvudargumentet, utan det är helt enkelt multin som spökar. Det framgår bland annat, av samma artikel som jag misstänker att du läst på Xbitlabs...
7x fsb är helt enkelt inte bra nog, chipsetet orkar inte driva upp det så högt som man vill/behöver. CPU'erna är goda för 4Ghz, men redan runt 400-450mhz fsb får de flesta moderkort allvarliga problem. Med vmod på chipset, kommer man högre, men även om man tar sig till 500mhz, har man "bara" 3.5Ghz, det saknas liksom det där lilla sista som vi vant oss vid att se Conroe clocka till.

Lite retligt, eftersom man vill ha så mycket som möjligt, för så lite som möjligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vad är multin ställd på på E6600?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Vad är multin ställd på på E6600?

9

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
I dagsläget är inte cachens storlek fullt utnyttjad, sant, men vad du kanske bör komma ihåg är att Xbitlabs test bara körde en aplication i taget. Den samlade effekten blir klart märkbar. Det är dock inte huvudargumentet, utan det är helt enkelt multin som spökar. Det framgår bland annat, av samma artikel som jag misstänker att du läst på Xbitlabs...
7x fsb är helt enkelt inte bra nog, chipsetet orkar inte driva upp det så högt som man vill/behöver. CPU'erna är goda för 4Ghz, men redan runt 400-450mhz fsb får de flesta moderkort allvarliga problem. Med vmod på chipset, kommer man högre, men även om man tar sig till 500mhz, har man "bara" 3.5Ghz, det saknas liksom det där lilla sista som vi vant oss vid att se Conroe clocka till.

Lite retligt, eftersom man vill ha så mycket som möjligt, för så lite som möjligt.
B!

Exakt så.

Därför så borde det ju anses bättre att vänta ett par månader till så att moderkorten hinner mogna lite. Antagligen kommer de nya chipseten medföra att det kommer vara mycket enklare att klättra i FSB.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

jag väntar till slutet av sommarlovet. man kan inte vänta för länge heller:P