Permalänk
Medlem

Internet på slackware

Jag har problem att få igång min internet-uppkoppling på min slackware-dist. Om jag kör ifconfig så får jag bara fram lo, kör jag ifconfig -a så får jag även fram eth0, dvs mitt NIC. Jag har även testat ifconfig up eth0 och ifconfig up /dev/eth0, men får då felmeddelandet "Host name lookup failed". Uppkopplingen är BBB fiber, så det är väl DHCP tror jag (?). Under windows behöver man bara plugga in nätverkskabeln i kortet så funkar uppkopplingen direkt.

Jag har kört netconfig.

Kan det vara så att det är något fel med drivrutinerna? Det stod på kartongen till nätverkskortet att inga drivrutiner behövs för linux. Och kerneln är ju av nyare slag.

Förslag?

Permalänk
Medlem

testa och skriva netsetup eller vad det heter i terminalen som root. då får du confa dit internet.

Permalänk
Medlem

Re: Internet på slackware

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
testa och skriva netsetup eller vad det heter i terminalen som root. då får du confa dit internet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Jag har kört netconfig.

Permalänk
Medlem

dhclient eth0 som root

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
dhclient eth0 som root

Felmeddelande: "eth0: not found"

Jag tycker det känns som det fattas drivrutiner..?

Permalänk
Medlem

skriv lspci som root och kolla vad du har för kort.

EDIT: För att vara säker så kan du skriva "lsmod" som root också så man kan se om drivrutinerna är laddade.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

förlåt vad lite blind där

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Felmeddelande: "eth0: not found"

Jag tycker det känns som det fattas drivrutiner..?

men du fick väl upp eth0 när du skrev ifconfig -a?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
förlåt vad lite blind där

men du fick väl upp eth0 när du skrev ifconfig -a?

Du lyckas verkligen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
kör jag ifconfig -a så får jag även fram eth0, dvs mitt NIC.

Permalänk

Som root, kör:

dhcpcd eth0

Vad händer då? Det generarar normalt ingen utdata, utan ska se ut ungefär som att det avslutas direkt. Får du inget fel, kontrollera med ifconfig om du fått en IP-adress.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Felmeddelande: "eth0: not found"

Permalänk

Kan du manuellt sätta en IP-adress på eth0? Testa med

ifconfig eth0 10.0.5.81

eller vad som helst. Du vill inte ha meddelandet "eth0: not found".

Tänk också på att det inte är /dev/eth0, utan enbart eth0.

Permalänk
Medlem

Jag startade om efter att ha försökt få linux att använda sig av eth0, och då funkade det. Tack.