Permalänk
Medlem

Samma gammla fråga angående minnen

Hej,

Jag har hört att man bör köra 2 x 1024 minnen när man kör Amd men nu har jag hört att det inte var så utan att det är bättre att köra 4 x 512.. Hur ska ni ha det igentligen, finns det nått proffs/bevis på hur det ska vara för jag har ingen anining längre

Permalänk
Medlem

Nästa gång som du hör/läser att man ska ha den ena eller andra minnesuppsättningen.... uppmärksamma då också motiveringen.

Problemet med 4 minnesstickor till AMD-system har främst varit att man (pga moderkorten tror jag) inte har kunnat köra bra minnestimings (2T istället för 1T). Jag minns att vissa nya moderkort för en tid sedan utlövade att detta problem var löst, men jag vet inte riktigt hur det blev med det.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock
Nästa gång som du hör/läser att man ska ha den ena eller andra minnesuppsättningen.... uppmärksamma då också motiveringen.

Problemet med 4 minnesstickor till AMD-system har främst varit att man (pga moderkorten tror jag) inte har kunnat köra bra minnestimings (2T istället för 1T). Jag minns att vissa nya moderkort för en tid sedan utlövade att detta problem var löst, men jag vet inte riktigt hur det blev med det.

Så för att vara helt säker bör man med andra ord köra 2 x 1024?

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite och undrar om hur det är på intels sida med 4*512?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heis
lånar tråden lite och undrar om hur det är på intels sida med 4*512?

På intels sida skulle jag tro att 4 x 512 funkar alldeles utmärkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet med många minnesmoduler och därmed många minneskapslar är att minneskontrollern måste driva alla dem. Blir svårt att uppnå högre hastigheter om man har för många (nu talar jag teoretiskt, tänk att man skulle ta typ 6-8 st DIMM). Lösningen (som används på servermoderkort) är registrerade minnen där minneskontrollern bara behöver "driva" en krets på varje minnesmoduler som i sin tur fixar det för minneskapslarna.

Finns det någon speciell anledning att det skulle vara bättre med 4 än 2 st moduler?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skunk.M
Så för att vara helt säker bör man med andra ord köra 2 x 1024?

Prestandan du förlorar på att köra 4 istället för 2 är så liten att det inte är värt att köpa 2st nya 1Gb stickor och typ kassera de andra två 512orna.

Har du redan 2st 512or är det bara att köpa två till. Jag var tvungen att gå ner till 2T men annars kör jag samma hastighet och det funkar kanon!

Totalt onödigt att slänga ut extra pengar på 2x1024. Lägg pengarna på något som ökar prestandan mer istället.

Är du extra rik och inte vart du skall lägga dina pengar så köp 2x1024.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Köer man 2 X1024 så går det fortfarand sen att skaffa mer minne, köer du 2X512 måste du sälja loss allt och köpa nytt. För ett år sen var mer än 1 GB totalt onödigt, nu är minimum nästan 2 GN. Jag tror att det kommer behövas 4 GB inom ett år eller 2... Köp 2X1024, minnen är billiga och det går att få nån hundring för de gamla minnena p blocket.. Håller inte med blade80 alltså.
2X1024 = snabbare och marginellt dyrare.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa 2 x 1024 för att mina nuvarande 2 x 512 kommer sitta i min spelserver.
Jag tror nog mer på 2 x 1024 än 4 x 512 när det gäller Amd. Sen att man kommer behöva köra med 4GB inom en snar framtid är heller inte helt omöjligt.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Köer man 2 X1024 så går det fortfarand sen att skaffa mer minne, köer du 2X512 måste du sälja loss allt och köpa nytt. För ett år sen var mer än 1 GB totalt onödigt, nu är minimum nästan 2 GN. Jag tror att det kommer behövas 4 GB inom ett år eller 2... Köp 2X1024, minnen är billiga och det går att få nån hundring för de gamla minnena p blocket.. Håller inte med blade80 alltså.
2X1024 = snabbare och marginellt dyrare.

Det är ju lätt att säga att mer minne är bättre, varför inte 4gb direkt!
Grejen är den att det kostar pengar, annars skulle jag rekomendera så mycket minne som systemet klarar.

Man får tänka på att ddr minne kommer att bli dyrare när det blir dax för mer minne än 2gb. Det är ddr2 som gäller nu och då är det ju lika bra att köpa 1gb stickor. Men nu gällde det 2x512 och om man skall uppgradera sitt system är det totalt meningslöst att köpa mer än 2st 512or till.

När det är dax för vista och dx10 är det ddr2 (ddr3) som gäller, så att köpa 2st nya ddr 1024mb stickor idag är totalt onödigt när, som du säger Ykalon om ett eller två år är dax för 4gb minne. Då vill han väl inte sitta med 2x1024mb gamla ddr-minnen när det inte finns system med ddr minne som hänger med då?!

Som sagt, när den dagen kommer när man behöver 4gb minne till sitt system, då är det ute med ddr! Så ditt argument håller inte då Ykalon!

Summa summarum: Har du pengar, köp vad du vill. Har du begränsat med pengar, köp 2x512mb minne.

Allt detta förutsatt att det är ditt gamla amd-system med ddr minne vi talar om.

Skall du köpa nytt, då är det ddr2 som gäller och 2x1024

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Problemet med många minnesmoduler och därmed många minneskapslar är att minneskontrollern måste driva alla dem. Blir svårt att uppnå högre hastigheter om man har för många (nu talar jag teoretiskt, tänk att man skulle ta typ 6-8 st DIMM). Lösningen (som används på servermoderkort) är registrerade minnen där minneskontrollern bara behöver "driva" en krets på varje minnesmoduler som i sin tur fixar det för minneskapslarna.

Finns det någon speciell anledning att det skulle vara bättre med 4 än 2 st moduler?

Stämmer bra. Tyvärr finns inte minnesartikeln online efter ombyggnaden i forumet.

2x2 GB kostar ganska mycket mer än 4x1 GB. Dessutom svårt att hitta snabba minnen på 2 GB eller mer.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."