HD tänker hela tiden!!! hjälp

Permalänk
Inaktiv

HD tänker hela tiden!!! hjälp

hej, jag kör ubuntu men det som stör mig det är att HD tänker i intervaller tex tänker i 1min lägger av i 10sec osv. har kolla om det är nåt som ligger o kör eller om har gör nåra andra processer men ingen ting, har sökt runt men har inte hitt nån som har hafft liknande problem så jag hoppas att nån här kanske har ett svar eller en lösning. tack på förhand.

Ps= är väldigt ny till linux system så svara gärna så man kan förstå

Permalänk
Medlem

Tjena, är ingen hejare på Linux, men det låter som att datorn skriver till växlingsfilen hela tiden. Kanske behöver du mer minne?

Permalänk

Re: HD tänker hela tiden!!! hjälp

1. En hårddisk tänker inte, den arbetar.

2. Alla journalförande filsystem skriver till journalen i kontinuerliga intervaller. Detta är en bra sak för att vara säker på att filerna inte ryker. Detta "commit"-intervall går att öka på t.ex. Ext3, men det är bara rekommenderat på bärbara datorer eller skrivbordsdatorer med 2.5"-hårddiskar. 10-20 upp- och nedspinningar per dag av vanliga 3.5"-hårddiskar sänker livslängen med minst hälften.

3. För att öka tiden mellan varje journaluppdatering kan man t.ex. göra så här på Ext3 (sätter uppdateringen från 5 till 600 sekunder [10 minuter]) : mount -o remount,noatime,commit=600 <monteringspunkt på filsystemet>

4. Ovanstående lösning är dock inte det enda som räcker. Du har också en cron- och syslog-demon som ligger i bakgrunden och skriver/läser. Antingen får du stänga av cron och modifiera syslog-konfigurationsfilen så syslog inte skriver sync:at till hårddisken (du vill köra asynchront), eller så får du dra in laptop-mode-tools och konfigurera det korrekt så det sparar på hårddiskresurserna (men det är dessvärre inte det enklaste). Bäst vore om du i stället stängde av nerspinningen på hårddisken med hdparm, så kommer den aldrig sluta spinna och låter då mer "jämt".

Permalänk
Hedersmedlem

Sachankara: Han skrev väl ändå inte ett ord om att den spinner ner alt. att han vill ha det så?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: HD tänker hela tiden!!! hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Bäst vore om du i stället stängde av nerspinningen på hårddisken med hdparm, så kommer den aldrig sluta spinna och låter då mer "jämt".

Jag tycker inte det verkar som att hårddisken spinner ner, mer att det inte läses från den
under de 10 sekunderna.

Det hade underlättat att veta vilken hårdvara du har?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Sachankara: Han skrev väl ändå inte ett ord om att den spinner ner alt. att han vill ha det så?

Jo, det var väl en lite långdragen slutsats att han var ute efter det. Det kan också vara så att hårddisken kör självtest i bakgrunden. Många av dagens hårddiskar gör ju det.

Alternativt är det ett cron-jobb; t.ex. en uppdatering av locate-databasen som körs lite väl ofta.

Permalänk
Medlem

Det skulle också kunna vara Beagle som bygger sin databas, om du nu har det installerat.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeth
Det skulle också kunna vara Beagle som bygger sin databas, om du nu har det installerat.

Tänkte detsamma, Beagle belastar hårddisken väldigt länge när den bygger sitt index första gången, jag trodde personligen att något var fel första gången jag provade den.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Inaktiv

jag har testa och kolla upp det mästa av det som ni har svara på men den arbetar nästan mer nu en vad den har gjort, så inget hjälpte =/ men tack endå

Permalänk
Medlem

men är det inte så att den diskfragmerar samtigigt som den är igong, men då holler den ganska länge, men dock i "lågintensift läge", om jag inte minns fel.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix