ännu en linux"fjortis" söm behöver lite hjälp :(

Permalänk

Jo, alltså. Jag kan se nu att det var lite oklart.

Den ska alltså inte redan vara monterad när du kör mount. Så avmontera den först, och montera sen den med umask=0222;

$ sudo umount /mindisk $ sudo mount -o umount=0222 /dev/sda5 /mindisk

Men om den är tom så verkar detta vara en helt meningslös aktivitiet då NTFS i Linuxkärnan inte tillåter dig att skriva till disken, enbart att läsa.

Det finns en NTFS-drivis som tillåter dig att skriva till NTFS-partitioner, men hur man lägger in den kan vi ta när resten av systemet fungerar.

Permalänk
Medlem

ok tackar... du får ha lite överseene då det är första dagen med linux och jag har inte ens kommit så långt att jag har installerat ett paket äns

nej onödigt är det inte då den bara är tom för tillfället jag dubbelbootar ju med xp och det är där jag använder den... (jag kommer antagligen behöva utrymmet)

$ sudo umount /mindisk
$ sudo mount -o umount=0222 /dev/sda5 /mindisk

så fick jag upp:
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev5,
missing codepage or other error
in some cases useful info if found in syslog - try dmesg l trail or so

när jag då kör dmesg så står det på understa raden:
NFTS-fs error (device sda5): parse_options(): unrecognized mount option umount

när jag fått detta att funka så är det väll samma sak på dom andra diskarna antar jag, eller?

Permalänk

Attans, mitt fel igen. Jag menade umask, inte umount.

$ sudo mount -o umask=0222 /dev/sda5 /mindisk

Men alltså, att montera en NTFS-formaterad partition i linux innebär att du kan läsa innehållet från dem. Du kan inte skriva till dem. Är det vad du är ute efter?

Permalänk
Medlem

TACKAR, det funkade finemang

nu är det bara att göra följande på resterande diskar, eller?
$ sudo mkdir /"önskat namn"
$ sudo mount -o umask=0222 /dev/"disknamn" /"önskat namn"

eller?

men iaf så tackar jag så hjärtligt för all hjälp

edit: nu är alla diskar mountade tack och bock

nu har jag bara nästa stora problem... att få nätverket att funka

MVH//Stefan

Permalänk

Ja, men om du kör med en LiveCD så kommer allt att vara förgäves eftersom det du gör försvinner när du stänger av datorn.

Permalänk
Medlem

aja men nu vet jag ju hur jag gör i alla fall

Permalänk

Fast jag skulle vilja påstå att "nästa stora problem" är att få datorn att boota från hårddisken. Men vi har alla olika prioriteringar

Permalänk
Medlem

hehe jo men det har jag ingen aning om hur jag ska lyckas med.... (jag får inga vettiga svar från ubuntu forumet :/)
så jag tror att jag kör med den riktiga fegtaktiken och tar och installerar om allt... (jag har ju enbart hunnit byta bakgrund så det är inte så mycket förlorat )
jag tror att det kommer bli ordentligt på överkurs om jag försöker fixa det nu
men för att över huvudtaget kunna börja installera program och drivrutiner för grafikkortet osv så måste jag fixa nätverket eller hur?
vi kör med trådlöst nätverk hemma och enligt folket på ubuntu forumet så kan det bli ett elände att få att fungera :/

men du ska ha tack för all hjälp hitils... du har varit så vänlig, så

Permalänk

Ja, trådlöst nät kan vara ett riktigt elände. Om du har möjlighet till det så rekommenderar jag att du kör trådburet åtminstone tills du fått igång resten av systemet.

Permalänk
Medlem

ok...jag får ta och dra en kabel...
sitter och installerar om nu

Tack för allt... (behöver jag hjölp med grunderna sedan så får jag blasta Ubuntu forumet )

där jag sitter bakom en router... är det något speciellt jag måste göra i kubuntu för att kunna ansluta?
(jag tror jag ska koppla ur det trådlösa kortet så jag slipper bekymmer )

MVH//Stefan

Permalänk

Nej, om du har ställt in din router på att dela ut IP-adresser automatiskt så ska Ubuntu fixa resten automatiskt. Annars måste du givetvis konfa Ubuntu för hand.

Permalänk
Medlem

dom mountade partionerna försvinner ju så fort jag startar om datorn :S

men jag måste bara skriva den undre raden :$ sudo mount -o umask=0222 /dev/"disknamn" /"önskat namn"

...vad fel?

Permalänk

För att de ska automonteras när du startar datorn så lägger du in dem i /etc/fstab. Exempel:

/dev/sda5 /mnt/mindisk ntfs umask=0222,defaults 0 0

Tänk på att katalogen du monterar till måste finnas. Den skapas inte automatiskt.

Permalänk
Medlem

nu har jag ju så klart fattat allt fel men när jag skriver:
sudo /dev/sda5 /mnt/Dump ntfs umask=0222,defults 0 0
så får jag upp:
sudo: /dev/sda5: command not found

fattat fel?

Permalänk

Nej, /etc/fstab är en textfil. Öppna den med valfri texteditor och lägg till ovanstående rad.

Tänk på att du öppna den med sudo, annars får du inte skriva till den.

Permalänk
Medlem

så...det värkar förhoppningsvis ha funkat...
Tack och bock
//Stefan