virus till windows via LinuX?

Permalänk
Medlem

virus till windows via LinuX?

Hej alla sköna linuxfantaster....
Jag har en funderare...

Sitter med de enkla Kubuntu och kör dualboot med WinXp för att kunna hålla på med arbete som solidworks osv. dvs. måste ha kvar win för vissa program som inte Wine gillar:P

Frågan är då denna som ja ställt mig själv nu efter man haft lite skit efter sig i windows o hamnat i träsket...

När jag surfar i/under Linux på hemsidor som i vanliga fall skulle få min dator full av malwares,greyware, virus osv kan dessa på nått sätt komma in/till min partion som jag har windows på? eller är jag helt befriad?

MvH
Lën

Visa signatur

Skicka mejl om ni vill nått.. zasz3@hotmail.com

Permalänk

Re: virus till windows via LinuX?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlg
När jag surfar i/under Linux på hemsidor som i vanliga fall skulle få min dator full av malwares,greyware, virus osv kan dessa på nått sätt komma in/till min partion som jag har windows på?

Nej.

Visa signatur

Please place the Weighted Storage Cube on the Fifteen Hundred Megawatt Aperture Science Heavy Duty Super-Colliding Super Button.

Permalänk
Medlem

Re: Re: virus till windows via LinuX?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan_s
Nej.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk

Nej, inte så som jag tror att du menar. MEN; om du laddar ner en infekterad .exe-fil i linux, och sedan (genom en FAT32-disk eller ext2-drivers i windows) öppnar den i windows så följer ju infektionen såklart med.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Nej, inte så som jag tror att du menar. MEN; om du laddar ner en infekterad .exe-fil i linux, och sedan (genom en FAT32-disk eller ext2-drivers i windows) öppnar den i windows så följer ju infektionen såklart med.

Japp.. så dum är jag inte ;).. tänkte främst på alla fina sajter som säger plupp plupp plupp och datorn börjar morra konstigt och antivirusprogrammet plinga

Tack för svaren ;)...

NU bara om de finn fria och fungerande NTFS drivisar för Linux för samkörning.. de har ju inte alltid vart de :S/:(

Visa signatur

Skicka mejl om ni vill nått.. zasz3@hotmail.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlg
NU bara om de finn fria och fungerande NTFS drivisar för Linux för samkörning.. de har ju inte alltid vart de :S/:(

Kolla på http://sourceforge.net/mailarchive/forum.php?thread_id=238360... Den verkar kunna vara ganska bra för ändamålet.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajnold
Kolla på http://sourceforge.net/mailarchive/forum.php?thread_id=238360... Den verkar kunna vara ganska bra för ändamålet.

Kör själv med dessa, dock är dessa BETA fortfarande, kom ihåg det.

Permalänk
Medlem

Det finns ju stöd i kärnan för NTFS.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
Det finns ju stöd i kärnan för NTFS.

Men bara för läsning. Inte för att skriva.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Sist jag kollade så kunde jag både läsa och skriva med de ntfs drivisar som följer med kärnan. Jag testade inte så mycket och det ska vara väldigt instabilt att skriva men det funkade.

Permalänk

Japp, med de som följer med kärnan så kan man skriva till filer, men inte byta storlek på dem. Alltså går det att byta ut tecken i dem, men inte mycket mer.

Den är alltså totalt underlägsen FUSE-drivisen som länkas till ovan.