Installera php4 på ubuntu server

Permalänk
Medlem

Installera php4 på ubuntu server

Tjenare!

Jag har ett litet problem. När jag kör "apt-get install php4" så får jag fram det här:

root@server:/home/admin# apt-get install php4
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd... Färdig
E: Kunde inte hitta paketet php4
root@server:/home/admin#

Nu undar jag varför inte ubuntu kunde hitta paketet php4? Det funkar med php5 men jag vill ha php4. Någon som kan vara till hjälp?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

du har ju redan php5 på servern?
kör "apt-get install phpsysinfo" så får du en fin info om servern på http://dinadress/phpsysinfo eller va det blir :),

aha missa att du ville ha php4 istället,

testa apt-get install mod_php4 , men då kanske det kan va bra att ta bort php5 först, nått spec skäl till att köra php4 istället för php5?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
du har ju redan php5 på servern?
kör "apt-get install phpsysinfo" så får du en fin info om servern på http://dinadress/phpsysinfo eller va det blir :),

aha missa att du ville ha php4 istället,

testa apt-get install mod_php4 , men då kanske det kan va bra att ta bort php5 först, nått spec skäl till att köra php4 istället för php5?

Ja funkar php5 likadant som php4 så kan jag lika gärna köra php5. Jag har alltd kört med php4 så därför ville jag ha det. Men tydligen så gick det inte med apt-get install mod_php4 heller =(

Jag test kör servern på en vmware maskin just nu och ska testa installera engelska versionen/språket och se om det funkar...

Nu när jag ändå frågar saker om linux... Någon som vet nån bra SAMBA guide? helst på svenska?

[EDIT] Funkade inte med engelska versionen heller... Och apt-get install phpsysinfo funkade inte heller...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

apt-cache search php

Varför ska du apta phpsysinfo? Är bara att ladda ner från deras hemsida och packa upp i /var/www/ eller vart du nu har dina filer.

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Medlem

skit i ubuntu då å kör en ren Debian,

ja phpsysinfo behöver man inte installera, men det är rätt mycket smidigare å köra det där kommandot å få det, det tycker iaf jag,

men det kan vara din apt sourslist eller hur det stavas,
det du skulle kunna testa på EGEN RISK är att,

i /etc/apt/ ligger en sorcslist nått typ, editera den å ta bort alla "#" framför ADRESSER, inget annat, men som sagt det är på egen risk, efter det kör du
apt-get update
så testar du att söka på php4 "apt-cache search php4"

Permalänk
Medlem

[EDIT]

Allt löste sig genom att andra lite i sourcelisten och köra apt-get update och upgrade.

Jag har haft väldiga problem med att hitta en bra guide på svenska så jag skrev en egen! Kommer kanske upp såsmåningom här i forumet...

http://stareboy.no-ip.org/phpsysinfo/

Tack för hjälpen och snabba svar!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

hehe bra bra, kör du server på din egna gamer burk?
såg att du körde det under VMware?

hehe, jobbigt att ha den på sin egen burk,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
hehe bra bra, kör du server på din egna gamer burk?
såg att du körde det under VMware?

hehe, jobbigt att ha den på sin egen burk,

Jag har alldrig använt linux förr så jag testar på vmware

Det ska in på en AMD k-6 500mhz - 92mb ram och 7 gb hdd sen... Eller kanske en sun ultrasparc om jag får/köpa en av djdiff här på forumet

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB