Permalänk
Medlem

jag råkade ut för fler buggar i suse och redhat än vad jag har i gentoo, ska man ha en stabil server med mindre problem än gentoo så är det FreeBSD eller OpenBSD som gäller (beroende på vad man ska ha den till)
Men smaken är som baken, kunskapströskeln i gentoo är högre än i många andra distar, men sen får man tillbaka det i prestanda och smidighet!
fördelen med linux: valfrihet!

Visa signatur

[WS:abitAW8,intel805d@3.4Ghz,1gb,gf6800,raptor36gb][Filserver:Athlon:1.4Ghz,2GbECC,20gb,9*250GB][Htpc:p4.2,0Ghz,1Gb,40Gb,gf4mx4000,Audigy2platinum][Webb:2*pIII500,1gb,scsi9gb,ide200gb]
gentoo all the way! (lirc och freevo i htpc:n)

Permalänk

Jag är som sagt relativt färsk på linux men har god datorvana och jobbar med win-servrar/klienter till vardags, så helt handikappad när det gäller att konfigga maskiner skall jag nog inte vara.
Men då det som sagt fortfarande gäller en server så hade det ju varit trevligt om den var stabil efter som den skall vara tillgänglig 24/7.

Jag är inte så intresserad av att lägga ner timtal på att överhuvudtaget få det att fungera, utan ser gärna nåt så när en "out of the box"-lösning som möjligt (jag är medveten om att det inte finns några såna lösningar men så nära som möjligt iaf).
Därav så verkar Gentoo vara uteslutet som alternativ.

Det jag vill ha är:
- Stabilitet
- Funkionalitet
- Driftsäkerhet
- Säkerhet
- och i viss mån enkelhet vid uppgradering / omkonfigurering

Win SBS-server hade passat som handen i handsken, särskilt iom att det är XP-maskiner som är klienter, men då jag gärna vill ge linux ett försök så letar jag efter nåt snarlikt.

Om jag vill labba så gör jag det via Vmware alternativt dualboot på en klient. Det är alltid kul att lära sig nåt nytt men om man skall vara praktisk vad är då alternativen? Det verkar som att det finns ett flertal olika synpunkter på det?

Det som skall vara uppfyllt för att en dist skall lämpa sig som alternativ är alltså följande:

- Stabilitet
- Funkionalitet
- Driftsäkerhet
- Säkerhet
- och i viss mån enkelhet vid uppgradering / omkonfigurering

Följande saker måste servern kunna tillhandahålla:
- Raid5 (mjukvaru eller hårdvaru)
- Filserver
- Printserver
- Mailserver (20+ konton)
- Terminalserver
- Samba

Med detta i åtanke, vad skall jag välja? Det är så många alternativ givna så jag vet inte längre vilket som skulle passa bäst.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

FreeBSD körde jag på min filserver i 3år på min filserver förut, den stog på 24/7 med mjukvaruraid.
FreeBSD är skrivet för att alla programmen ska vara stabila ihop. den uppfyller alla dom kraven du skrev.
Det finns tusentals program i portsträdet så paketuppgradering är enkelt, är det nått som saknas så är det kompatibelt med linux.
är man inte van med gentoo kanske man inte ska lägga det på en server det första man gör (jag körde det på min workstation ett par år innan jag la över det på servern)

Visa signatur

[WS:abitAW8,intel805d@3.4Ghz,1gb,gf6800,raptor36gb][Filserver:Athlon:1.4Ghz,2GbECC,20gb,9*250GB][Htpc:p4.2,0Ghz,1Gb,40Gb,gf4mx4000,Audigy2platinum][Webb:2*pIII500,1gb,scsi9gb,ide200gb]
gentoo all the way! (lirc och freevo i htpc:n)

Permalänk
Medlem

välj centOS enkelt OS är bra för server ubuntu är lite mer desktop och lite mer ”amatör” eller vad man ska säga även som säkert skulle fungera bra det också.

Permalänk

freeBSD kan jag ingenting om men det borde ju gå att lära sig. Om det du säger stämmer och det inte är alltför bökigt att komma igång så verkar ju det helt klart vara ett intressant alternativ!

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

du förlorar iaf inte mycket på att testa, om det inte faller dig i smaken så är det bara att byta! då är du en erfarenhet rikare.

Visa signatur

[WS:abitAW8,intel805d@3.4Ghz,1gb,gf6800,raptor36gb][Filserver:Athlon:1.4Ghz,2GbECC,20gb,9*250GB][Htpc:p4.2,0Ghz,1Gb,40Gb,gf4mx4000,Audigy2platinum][Webb:2*pIII500,1gb,scsi9gb,ide200gb]
gentoo all the way! (lirc och freevo i htpc:n)

Permalänk

Håller på att dra hem både cent och freebsd nu så börjar jag med att köra dem i vmw så får vi se sen vilket som hamnar på servern

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[WS:abitAW8,intel805d@3.4Ghz,1gb,gf6800,raptor36gb][Filserver:Athlon:1.4Ghz,2GbECC,20gb,9*250GB][Htpc:p4.2,0Ghz,1Gb,40Gb,gf4mx4000,Audigy2platinum][Webb:2*pIII500,1gb,scsi9gb,ide200gb]
gentoo all the way! (lirc och freevo i htpc:n)

Permalänk

*ctrl-d*

hmm......det går ju inte att få hem FreeBSD...har iaf inte hittat en ftp som verkar funka som tänkt.
CentOS var däremot inga som helst problem så det får bli kvällens projekt i vmw...

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk

Jag svarar Slackware, då denna är enkel i sin konstruktion. Man har en stabil grund att bygga sitt system på.

Visa signatur

Hack on!
Athlon64 7750BE, 2x2GB Corsair Hyper-X DDR2 @ 1066 MHz, Abit AX78, nVidia GeForce GTX 460, Arch Linux x86_64

Permalänk
Medlem

skulle vara kul om du kunde berätta hur de gick med CentOS. Jag gillar den disten skarpt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge

Det jag vill ha är:
- Stabilitet
- Funkionalitet
- Driftsäkerhet
- Säkerhet
- och i viss mån enkelhet vid uppgradering / omkonfigurering

<snip>

Det som skall vara uppfyllt för att en dist skall lämpa sig som alternativ är alltså följande:

- Stabilitet
- Funkionalitet
- Driftsäkerhet
- Säkerhet
- och i viss mån enkelhet vid uppgradering / omkonfigurering

Följande saker måste servern kunna tillhandahålla:
- Raid5 (mjukvaru eller hårdvaru)
- Filserver
- Printserver
- Mailserver (20+ konton)
- Terminalserver
- Samba

Med detta i åtanke, vad skall jag välja? Det är så många alternativ givna så jag vet inte längre vilket som skulle passa bäst.

Vilken dist som helst funkar ju egentligen, men jag slår förstås ett slag för min personliga favorit som är debian.
Kör man stable (3.1 i dagsläget) så ligger visserligen några av paketen någon version bakom den senaste releasen, men i gengäld så får man ett väldigt stabilt system. APT är ett suveränt verktyg för att installera paket och hålla systemet uppdaterat.
Det är inte helt "out-of-the-box", en del saker kräver att man ger sig in och petar lite i configfiler, men man brukar få rätt bra assistans vid installationen av paket, plus att det inte är särskillt mycket "magi" inblandat, som i alla fall jag tycker det kan kännas som med Red Hat och SuSE tex.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[WS:abitAW8,intel805d@3.4Ghz,1gb,gf6800,raptor36gb][Filserver:Athlon:1.4Ghz,2GbECC,20gb,9*250GB][Htpc:p4.2,0Ghz,1Gb,40Gb,gf4mx4000,Audigy2platinum][Webb:2*pIII500,1gb,scsi9gb,ide200gb]
gentoo all the way! (lirc och freevo i htpc:n)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gorQi
ftp://ftp.sunet.se/pub/FreeBSD/

Jag provade den ftp:n i går men antingen så gjordes någonting om på den medans jag laddade hem eller så kroknade allt vad ftp heter på min dator under nedladdningen för jag fick inte hem mer än 7-8% i går.
Ska ta och prova ikväll igen och se om det inte går bättre...

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home