Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2003

NetBSD 3.0.1 släppt!

NetBSD 3.0.1 har släppts.

Citat:

The NetBSD Project is pleased to announce that update 3.0.1 of the NetBSD operating system is now available. NetBSD 3.0.1 is the first security/critical update of the NetBSD 3.0 release branch. This represents a selected subset of fixes deemed critical in nature for stability or security reasons, no new features have been added.

NetBSD 3.0.1 runs on 57 different system architectures featuring 17 machine architectures across 17 distinct CPU families, and is being ported to more.

Denna release dedikerades också till Richard Rauch som dog i en trafikolycka i Mars 2006. Richard hjälpte till med att förbättra NetBSD genom buggrapporter, patchar och dylikt.

http://www.netbsd.org/Releases/formal-3/NetBSD-3.0.1.html

Tänkte bara informera er om detta!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Detta är alltså en säkerhets-release, inga nya funktioner.

Snarzzk, har du testat NetBSD/Xen? Jag är jäkligt sugen när jag får min Macbook att migrera min burk som jag sitter på nu till NetBSD/Xen och köra *BSD/Solaris på den. Jag har inte haft möjlighet att kolla/testa men det låter spännande.

Jag vet inte hur långt (Open)Solaris har kommit, och vilka andra av BSD-grenarna som är portade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2003

Bra tillägg där.

Tyvärr har jag inte provat Xen än, har aldrig lagt ner någon tid på att försöka heller. För tillfället kan jag nog inte hjälpa till nämnvärt... :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Bra tillägg där.

Tyvärr har jag inte provat Xen än, har aldrig lagt ner någon tid på att försöka heller. För tillfället kan jag nog inte hjälpa till nämnvärt... :/

Jag skall se hur långt jag kommer, sitter nu och pickar på min nya MacBook...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Jag skall se hur långt jag kommer, sitter nu och pickar på min nya MacBook...

Spännande. Också velat prova OS X på allvar, men för närvarande är jag alldeles för frälst på NetBSD för att införskaffa en Mac.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Spännande. Också velat prova OS X på allvar, men för närvarande är jag alldeles för frälst på NetBSD för att införskaffa en Mac.

Jag är beredd att testa lite nytt. Men jag använder NetBSD på alla andra maskiner hemma så det är inte så illa som det låter...

Jag har precis hittat några coola verktyg (du kanske redan har testat), kolla in ktruss/ktrace och systrace. Du kan undersöka binärer och se hur de unnyttjar ditt system. Jag använder ktruss/kdump när jag chroot:ar servrar, riktigt användbart!