Windows har med våld tagit över min Mac! (Vertikala linjer)

Permalänk
Avstängd

Windows har med våld tagit över min Mac! (Vertikala linjer)

Jo, alltså. Tänkte att jag skulle kolla in BootCamp och leka runt lite och det gjorde jag såklart. Installerade det, installerade Windows, allt var frid och fröjd. Sen när jag lessnade på skiten och ville boota Mac OS så.. Nä.

Allt jag får är linjer över hela skärmen en stund och sen laddas Windows. Kul. Hörde att man skulle resetta PRAM, men det går fanimej inte. Jag gjorde det igår, men nu går det inte längre. Vilken är option-knappen? Det är inte control, alt, fn, eller den där skumma knappen till höger om den högra kringlan (MacBook).

Jag vill ju inte använda Windows, jag vill ha tillbaks Mac OS X! Jag testade att boota från Mac OS-CDn, men det går såklart inte heller. Den läser från CDn och så men får fortfarande bara linjer.

Jävla horwindows. Jag vet såklart att det inte är Windows i sig som gör att felet kommer fram, men det känns fan så nu.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Håll nere Alt när du startar om datorn.

Permalänk
Medlem

För din framtida referens:

Fn: Funktionsknapp, används på laptops för att kunna använda F-knapparna till hårdvarufunktioner.
Control: Ctrl, i menyer ^
Option: Alt, i menyer och även på tangenten ⌥
Command:  i menyer och även på tangenten ⌘
Enter: Betecknas ⌅ på tangentbordet. Inte samma sak som distinkt från Return (⏎), men har oftast samma funktion i programmen.

Andra saker du kanske ser i menyer som är bra att känna till som du kanske inte redan känner till:
⎋ är escape
⌫ är backspace
⌦ är delete (finns på laptops som Fn-⌫)

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
⎋ är escape

Powerknappen?

Hur som helst, jag höll inte in knapparna tillräckligt länge verkar det som :/ Det är löst iaf. Skönt.

Medan vi ändå håller på, hur gör man tecknet för en halv på MacBooken? Den som sitter på § på ett vanligt tangentbord

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Powerknappen?

Hur som helst, jag höll inte in knapparna tillräckligt länge verkar det som :/ Det är löst iaf. Skönt.

Medan vi ändå håller på, hur gör man tecknet för en halv på MacBooken? Den som sitter på § på ett vanligt tangentbord

Nej, symbolen för powerknappen ser inte ut så. Det där är symbolen för escape-knappen.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nej, symbolen för powerknappen ser inte ut så. Det där är symbolen för escape-knappen.

Tja, min escapeknapp står det esc på iaf Tack för hjälpen dock

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio