Japan tar tillbaka superdatortronen med MDGrape-3

Permalänk
Melding Plague

Japan tar tillbaka superdatortronen med MDGrape-3

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Peta bort ettan

Permalänk
Medlem

Den verkade ju riktigt billig.
Står säkert i artiklarna (hinnar inte läsa nu i alla fall) men vore kul att veta hur mycket ström den drar jämfört med BlueGene t.ex.

Permalänk
Medlem

Helt sjuk prestanda
Den skulle man ha som server

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

undrar om den är bra på att spela GO

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Åfan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

En såndär skulle man ha och köra boinc.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

j*vlar

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Nu kändes inte Core 2 Duo så fräck längre. =/

Permalänk
Medlem

3D mark???

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Den verkade ju riktigt billig.
Står säkert i artiklarna (hinnar inte läsa nu i alla fall) men vore kul att veta hur mycket ström den drar jämfört med BlueGene t.ex.

Enbart processorerna drar som max 97280W ~ 0,1MW (19W/CPU), hittade inga siffror om total konsumtion (du får gärna skicka dem ifall du hittar något) snacka om att slå IBM på fingrarna. Citerar från IBMs hemsida om Blue Gene/L och ström konsumtion (gäller dock total konsumtion och inte bara processorn):

Citat:

The importance of low power can be seen in a number of ways. The total power of a 360-Tflops computer based on conventional high-performance processors would exceed 10 megawatts, possibly approaching 20 megawatts. For reference, 10 megawatts is approximately equal to the amount of power used in 11,000 U.S. households [3]."

Hoppas bara nu att detta står sig till novemeber när nästa top 500 supercomputers lista släpps, skulle vara kul om Japan fick tillbaka tronen ett tag iaf :).

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

Kan behövas för MS Röj

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

det coola är att processorena i den går mellan 200-300MHz

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
det coola är att processorena i den går mellan 200-300MHz

200-350 för att vara mer exakt (enligt officiella hemsidan)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

För att svara på alla "Kan man spela <insert spel> på den?".

Nej.

Processorn är designad med de programmen den ska köra i tanken och är allmänt kass på allt annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
200-350 för att vara mer exakt (enligt officiella hemsidan)

Det var väl mindre exakt?

Permalänk
Medlem

Roligt att de kan få så lågt pris/prestanda på ett sådant monster, medans de på persondatorer tar ut riktiga överpriser

Permalänk

hmm om det nu är dåliga prollar på 200-350mhz så bör de ju flyta på jävligt bra i behandlingar.. fats om man istället tryckte i 3ghz prollar så hade de varit annat ljud i källarna

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hur många Ghz blir det?

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
hmm om det nu är dåliga prollar på 200-350mhz så bör de ju flyta på jävligt bra i behandlingar.. fats om man istället tryckte i 3ghz prollar så hade de varit annat ljud i källarna

"jag är inte dummare än vad jag gör mig till"

Så står det i din signatur ja....

Permalänk

Kan de inte sälja prestandan i lösvikt? $15 / gigaflop är inte dåligt Ska vi gå ihop någrastycken och köpa en server tillsammans?

En ny sambeställningstråd någon?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
hmm om det nu är dåliga prollar på 200-350mhz så bör de ju flyta på jävligt bra i behandlingar.. fats om man istället tryckte i 3ghz prollar så hade de varit annat ljud i källarna

GHz har inget med prestanda att göra, och superdatorer är inte byggda för att få höga FPS i Q4. FLOPS (flops) som man mäter prestandan i bland superdatorer är just antalet flyttalsoperationer per sekund och jag kan nog tänka mig att det sitter ganska många FPUer i dom processorerna men kanske bara någon enstaka ALU. Om någon hittat lite info om arkitekturen så får ni gäran dela med er av den :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Kan de inte sälja prestandan i lösvikt? $15 / gigaflop är inte dåligt Ska vi gå ihop någrastycken och köpa en server tillsammans?

En ny sambeställningstråd någon?

GSC verkar också ha utvecklat ett PCI-X kort (MD3-PCIX) med två stycken MFGRAPE-3 processorer och gör ca 330Gflops som max, kanske skulle vara nått :). Hittar dock inget om hurvida dom säljs eller ej....

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk

Duger dessa CPU:er till nånting annat är att räkna proteiner?

Annars känns jämförelsen mot bluegen lite orättviss

Permalänk
Medlem

ger ny innebörd åt termen "overkill"

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

overkill datan som brukar vara på första sidan känns 'inte så overkill nå mera:P

Visa signatur

There's no Irl only Afk!

Permalänk
Medlem

hrm, skulle dra mycket ström, men å andra sidan bidrar den nog ganska rejält till world community grid.... jag tar tre!

Permalänk
Medlem

å jävlar, ge mig

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
å jävlar, ge mig

Ha så kul med att simulera molekyler med den.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur snabbt den kan gå igenom proteinerna?

Permalänk
Inaktiv

Någon som kan förklara exakt vad en flyttalsoperation är. HUr långt kommer man med 1 och vad är det som händer.. typ.