Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

banta slackware under 1 GB

Jag tänkte få in slackware på 1 GB hdd och jag har försökt förut men då blev de bara massor av error.

Vilka saker kan jag ta bort osv.

Jag är nybörjare på det hela.

slackware i full install är typ 3 gb och de är ju lite mycket för en hdd på 1 gb...

jag har googlat runt men hittade inget bra så tar det med er här på sweclockers.

ni får gärna ge förslag på andra linux distar som inte tar för mycket plats och lätta och instalera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Apr 2004

Först och främst. Vad skall du ha datorn till? När du vet det så kan du läsa om alla paket som du har att välja mellan.
Du kan börja med att inte köra något DE om du skall köra med X. Då är det bättre att använda sig av något lätt WM.

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Först och främst. Vad skall du ha datorn till? När du vet det så kan du läsa om alla paket som du har att välja mellan.
Du kan börja med att inte köra något DE om du skall köra med X. Då är det bättre att använda sig av något lätt WM.

hittade där man kunde läsa om alla paket. (http://www.fasth.de/Slackware10/installation.php#installation)
det som jag tänkte ha den till är en liten lek server. eller temp-server som är igång när inte min vanliga server knasar. apache, php, mysql osv. vet jag hur man instalerar i slackware.

de jag behöver är väl, a, ap, d, e, l,n, t, tlc, xap
antar jag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

ska du ha du ha den till server utan X så är är väl inte så svårt
börja med att installera A sen installera det du behöver i de andra pakten

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

mjo men kommer jag under 1 gb då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Om du kommer över 1 gig på en server utan X så har du lyckats med något spännande. Du behöver minimalt med paket för att driva en server. Går väl att välja vid install?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Re: banta slackware under 1 GB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av qrizze
Jag är nybörjare på det hela.

Man kan välja:
Full install
expert
Nybörjare

nybörjare ser exakt ut som full-install fast mer info.
expert har jag inte testat

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

välj bara a och kör full install sen installerar det du vill ha när installationen är klar.