Installation av Slackware - Några frågor

Permalänk
Medlem

Installation av Slackware - Några frågor

Nu tänkte jag överge det automatiska träsket (ubuntu) och ge mig in i Slackware som jag har hört så mycket gott om. Dock så är det vissa saker jag gärna skulle vilja ha hjälp med innan jag påbörjar arbetet.

Fråga ett:
Jag vill på något sätt få mitt trådlösa att fungera utan att behöva dra en kabel och koppla i dator (dvs jag vill få mitt trådlösa att fungera utan att behöva ha tillgång till internet). Till det så behöver jag wpa_supplicant samt ndiswrapper. Hur skall jag lösa detta som enklast? Bränna ner dom på en cd-skiva och köra därifrån?

Fråga två:
Jag vet från att ha testat tidigare gånger att jag har lite problem med ett felmeddelande som poppar upp lite då och då. Det lyder ungefär så här:

hda: irq timeout: status=0xd0 { Busy } ide0: reset: success

Samtidigt som det kommer så gör min hårddisk ett klickande ljud.
Detta är då egentligen det största problemet jag har och det måste lösas på något sätt.
Det jag har uppmärksammat är att jag inte får detta problem i Ubuntu, Gentoo eller Arch men i Debian samt Slackware får jag det. Något annat som jag har uppmärksammat är att det står hda istället för sda som känns mer rätt då jag har en satadisk.

Har ni då något tips på hur detta skall lösas? Ni kanske har hört talas om det förut eller varit med om det?

Återkommer med fler frågor när dom kommer mig på tanken.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Inte som ett svar på frågan, men varför vill du det?

Om svaret är för att du vill göra mer saker själv, tycker jag du ska titta på Arch Linux, som har en bra pakethanterare, men där du får göra mycket själv.

Där slipper du även problemet med gentoo, som är såsbaserad och tar år att kompilera. :=)

Permalänk
Medlem

Jag har provat Arch Linux och måste erkänna att pakethanteraren är ganska trevlig men det känns ibland ostabilt och buggigt (dock så är ju inget perfekt) men jag ska tänka på saken.

Permalänk
Medlem

Tänkte mest att det är massa dravel med att uppdatera paket för hand. Iofs kan du ju alltid installera en pakethanterare för Slackware.

Om du inte ska ha saker på en server så är Arch bra, då de har ett trevligt forum samt att de har en helt ok wiki.

Deras system för att bygga paket från sås är inte heller att glömma bort.

Permalänk
Medlem

Server är det väl inte tänkt till direkt utan mest som desktop för lite bildbehandling, programmering, webbutveckling och så liknande. Visst kan det säkert kännas lite segt att börja göra allt för hand i Slackware så mycket möjligt tänker jag om och väljer Arch istället. Är trots allt en riktigt trevlig dist.

Permalänk

Re: Installation av Slackware - Några frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av msl

hda: irq timeout: status=0xd0 { Busy } ide0: reset: success

Samtidigt som det kommer så gör min hårddisk ett klickande ljud.
Detta är då egentligen det största problemet jag har och det måste lösas på något sätt.

Har du testat någon av de andra distributionerna där du inte får felmeddelandet, efter att du kört Slackware?

Det låter nämligen på din beskrivning som om du tappat disken eller att den är kass på något annat sätt.

Hur som helst; lade du inte Slackware med en 2.4-kärna eller 2.6-kärna? En del drivrutiner i 2.4-kärnan ger SATA-diskar /dev/hd*-beteckningar, vilket kan förklara enhetsnamnet. Det kan också bero på gammal drivrutin att du får det felet som du beskrev.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Installation av Slackware - Några frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albatorsk
Har du testat någon av de andra distributionerna där du inte får felmeddelandet, efter att du kört Slackware?

Det låter nämligen på din beskrivning som om du tappat disken eller att den är kass på något annat sätt.

Hur som helst; lade du inte Slackware med en 2.4-kärna eller 2.6-kärna? En del drivrutiner i 2.4-kärnan ger SATA-diskar /dev/hd*-beteckningar, vilket kan förklara enhetsnamnet. Det kan också bero på gammal drivrutin att du får det felet som du beskrev.

Jodå, jag kör just nu Ubuntu på samma dator som jag får det där felet på. Min lott ligger på att det är något problem med drivrutin. Något tips på hur detta skall lösas? Och ja, det var Slackware med 2.4-kärnan om jag inte minns helt fel.

Permalänk

Om du vill testa Slackware igen så föreslår jag att du lägger in "current" med en 2.6-kärna; ISO hittar du här: ftp://ftp.slackware.no/pub/linux/ISO-images/Slackware/Current...

Vid boot väljer du test26.s istället för att bara trycka <enter>.

test26.s fungerar också i Slack 10.2, men den börjar kännas ganska gammal nu.

Permalänk
Medlem

Ska väl kanske ta och prova det. Tack!

Permalänk
Medlem