Produkttest: D-Link DIR-635

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Klarar den att bli stressad på t.ex. torrents?

Instämmer, är för mig en av de viktigaste aspekterna. Räckvidd mindre instressant än t ex:
1) Genomströmningshastighet
2) Max samtidiga anslutningar
3) "Bonusfunktioner" som DDNS
4) Stabilitet

Körde tidigare med ADSL-modem plus en 3Com 3CRWE554G72, innan dess en D-link DI-714P+. Numer Netgear DG834 ADSL-router plus 3Com som WLAN-bas, ingen av dessa lösningar är bra och alla faller på att routern låser sig vid tung (=många anslutningar) belastning.

Visa signatur

"Some play hard to get, I play hard to want"
- Ford Fairlane

Permalänk
Medlem

Så himla bra sagt method

Det stämmer verkligen, jag sitter med en DI-514 - Wireless 2.4GHz (802.11b) Router och det är det värsta skitet jag suttit med. Så fort man spelar ett spel som kräver mycket in/ut-data eller när man kör p2p/torrent-klienter så dör internet var 20e minut så man måste springa ner och dra ut sladden för att starta om routern. Det är SJUKT irriterande, och som jag förstått så är det svårt att hitta trådlösa 802.11b-routrar som inte klyddar såhär.

Om någon kan tipsa en billig router (<1000 kr) som INTE gör så och stödjer 802.11b-tekniken så skulle jag bli glad

Permalänk
Medlem

stressad

jo jag har köpt en sån här dir-635 och den verkar klara av en del.
testade att ladda hem 6 st filer på 100-200 Mb samtidigt och det klarade den utan några problem.

fast jag tycker ju att räckvidden borde vara bättre men jag får snart min bärbara dator då skall jag verkligen kolla upp hur långt signalen går fram.

sen är det ju synd att dom speciella korten till dir-635 är dubbelt så dyra som dlinks andra nätverks kort.

men en sak är säker signalen går inte 650% längre än några andra routrar
undrar hur dom fram till den slutsatsen dlink.

för dom skryter ju om att den skall gå längre och snabbare.

tack för mig

Visa signatur

tonytuve

Permalänk
Hedersmedlem

Två enkla prestandatest på routern om det är av intresse.

http://shopit.org/dir635.pdf

Som man kan se av graferna rekommenderas senaste firmware.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Hört talas om skrivare? Alt koppla på NAS eller annan extern hdd

vadå kan jag koppla in min externa hårddisk i routern? är det det usb anslutningen är till för?

Visa signatur

CPU: Intel Core2Duo E6600 2,4 | Minne: 2048MB DDR2-PC6400 | Hårddisk: 2x 320GB + 250GB sata2 + extern 200GB IDE | Brännare: Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black OEM | Moderkort: Gigabyte GA-965P-DS4 i965 ATX | Grafikkort: GF 7900GS | TvKort: Winfast PVR 2000 | Nätagg: 600W iPower Extreme Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skyddsobjekt
vadå kan jag koppla in min externa hårddisk i routern? är det det usb anslutningen är till för?

Nepps, USB-porten är till för att spara inställnings på ett USB-minne och sen distribuera dessa till andra datorer i det trådlösa nätverket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Nepps, USB-porten är till för att spara inställnings på ett USB-minne och sen distribuera dessa till andra datorer i det trådlösa nätverket.

väldig onödig funktion dom kostat på att tillverka på routern då, ofta man har ett usb minne hemma och ofta man sparar saker på usb minnen

Visa signatur

CPU: Intel Core2Duo E6600 2,4 | Minne: 2048MB DDR2-PC6400 | Hårddisk: 2x 320GB + 250GB sata2 + extern 200GB IDE | Brännare: Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black OEM | Moderkort: Gigabyte GA-965P-DS4 i965 ATX | Grafikkort: GF 7900GS | TvKort: Winfast PVR 2000 | Nätagg: 600W iPower Extreme Edition

Permalänk
Medlem

Re: stressad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tonytuve
jo jag har köpt en sån här dir-635 och den verkar klara av en del.
testade att ladda hem 6 st filer på 100-200 Mb samtidigt och det klarade den utan några problem.

fast jag tycker ju att räckvidden borde vara bättre men jag får snart min bärbara dator då skall jag verkligen kolla upp hur långt signalen går fram.

sen är det ju synd att dom speciella korten till dir-635 är dubbelt så dyra som dlinks andra nätverks kort.

men en sak är säker signalen går inte 650% längre än några andra routrar
undrar hur dom fram till den slutsatsen dlink.

för dom skryter ju om att den skall gå längre och snabbare.

tack för mig

Det är för att de räknar med att du använder MIMO tekniken vilket kräver att du har ett sådant nätverkskort.

Har själv en 635 och jag är mycket nöjt så här långt har alldrig krånglat alls och kopplar upp datorn väldigt snabbt. På 624 routern tog det en liten stund innan nätverkat startade. Får även samma ping med som utan routern i kopplad.

Permalänk

Re: Re: stressad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Per_oxid
Det är för att de räknar med att du använder MIMO tekniken vilket kräver att du har ett sådant nätverkskort.

Har själv en 635 och jag är mycket nöjt så här långt har alldrig krånglat alls och kopplar upp datorn väldigt snabbt. På 624 routern tog det en liten stund innan nätverkat startade. Får även samma ping med som utan routern i kopplad.

ok min krånglade direkt efter jag fått den kunde inte få igång bredbandet i den så nu måste jag köra den som gamla routern ..

frågade d-link supporten om hjälp fick svar uppdatera firmwaren, gjorde det samma problem ändå..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samma problem för mig, får ingen kontakt med internet... Har bredbandsbolaget. Efter kontakt med support så kom vi fram till att det var fel på routern, så jag fick byta den. Kopplade in den nya idag och vipps! Nej, inte fan funkade internet nu hu heller. Ni som kör med dir-635, vad har ni för bolag/hastighet?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superboy
Samma problem för mig, får ingen kontakt med internet... Har bredbandsbolaget. Efter kontakt med support så kom vi fram till att det var fel på routern, så jag fick byta den. Kopplade in den nya idag och vipps! Nej, inte fan funkade internet nu hu heller. Ni som kör med dir-635, vad har ni för bolag/hastighet?

Har kört den med BBB 100/10 Mbit samt ComHem 24 Mbit utan problem.

Permalänk
Citat:

har 8mbit (rättare sagt 4,5Mbit neråt) och 1mbit uppåt BBB

Dir635 funkar inte fortfarande för mig... som vanligt D-Link tillverkar bara skit

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

har denna produkt sitter i källare med betong runt om och den ger bra signal till våningen över! har 8.8mbit ner knappt 1 mbit upp har telia men jag tror inte att det är routern utan felia, ska ha 24mbit/2.5mbit

inställningarna i d-linken är väldigt bra enligt mig!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Inaktiv

Inga problem med DIR-635

Citat:

Har BBB 24 Mbit och har inga problem, varken med 10/100 eller med den trådlösa-förbindelsen och sen använder brorsan mitt BBB också via trådlös anslutning till mig och vi bor i ett långt radhus, jag på ena gaveln och brorsan på den andra motsatta gaveln med cirka 100 meter i mellan med en massa betong och annat i vägen och vi andänder bara original antennerna som följde med och med 100 % signalstyrka, vi trodde vi skulle behöva extra antenner men det slapp vi!

Uppdaterar man DIR-635 så finns det möjlighen att använda WEP, D-Link la in den funktionen på den nya firmwaren… Den kan behövas om man har äldre utrustning som inte har WPA och då är ju WEP bättre än ingenting alls!

Sen ni som har problem, det kan vara så enkelt att ni inte behärskar nätverk och trådlöst nätverk teknik till 100 % och hur man konfigurera systemet för bästa och säkraste sätt…

M V H troswe

Permalänk

Re: Inga problem med DIR-635

Citat:

Ursprungligen inskrivet av troswe
Har BBB 24 Mbit och har inga problem, varken med 10/100 eller med den trådlösa-förbindelsen och sen använder brorsan mitt BBB också via trådlös anslutning till mig och vi bor i ett långt radhus, jag på ena gaveln och brorsan på den andra motsatta gaveln med cirka 100 meter i mellan med en massa betong och annat i vägen och vi andänder bara original antennerna som följde med och med 100 % signalstyrka, vi trodde vi skulle behöva extra antenner men det slapp vi!

Uppdaterar man DIR-635 så finns det möjlighen att använda WEP, D-Link la in den funktionen på den nya firmwaren… Den kan behövas om man har äldre utrustning som inte har WPA och då är ju WEP bättre än ingenting alls!

Sen ni som har problem, det kan vara så enkelt att ni inte behärskar nätverk och trådlöst nätverk teknik till 100 % och hur man konfigurera systemet för bästa och säkraste sätt…

M V H troswe

med en gång man kopplar in datorerna som vilken router som helst som står som DHCP så ska alla datorer få var sitt lan ip efter 192.168.0.2 och uppåt.

Det ska inte behövas göra någon som helst inställning iallafall inte om man följer guiden eller installationen enligt manual och i routern, men ändå vill den inte tillåta mina datorer internet anslutning vilket är värdelöst.

sen bode både dlink och netgear göra så att fler datorer kan stå som DMZ.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Inga problem med DIR-635

Citat:

med en gång man kopplar in datorerna som vilken router som helst som står som DHCP så ska alla datorer få var sitt lan ip efter 192.168.0.2 och uppåt.

Det ska inte behövas göra någon som helst inställning iallafall inte om man följer guiden eller installationen enligt manual och i routern, men ändå vill den inte tillåta mina datorer internet anslutning vilket är värdelöst.

Har aldrig följt någon guide när jag installerar ny hårdvara, jag kan lova dig att där har du problemet! dvs., den där guiden som inte fungerar som den ska göra och orsakar ditt problem! Konfigurera systemet manuellt då vet du att allt blir rätt och så har du överblick, och kan ställa in det som du vill ha det etc.

M V H troswe

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Inga problem med DIR-635

Citat:

Skaffa fler IP och en brandvägg som inte använder sig av NAT från ex. D-Link eller Netgear så ska du nog se att det kommer att fungera.

Permalänk

Re: Re: Re: Inga problem med DIR-635

Citat:

Ursprungligen inskrivet av troswe
Har aldrig följt någon guide när jag installerar ny hårdvara, jag kan lova dig att där har du problemet! dvs., den där guiden som inte fungerar som den ska göra och orsakar ditt problem! Konfigurera systemet manuellt då vet du att allt blir rätt och så har du överblick, och kan ställa in det som du vill ha det etc.

M V H troswe

redan försökt göra det manuellt med men samma fel ingen internetanslutning

Visa signatur

Permalänk

Problem med 802.11n

När jag kör med 802.11n så får jag kraftiga drops hela tiden. Som om hela datorn segar ner. Musen börjar lagga osv.

Hade en kompis som pingade mig när jag körde med 802.11n och responstiden varierade kraftigt. Ibland var den helt ok och ibland så time:ade den helt enkelt ut.

När jag kör 802.11g fungerar det riktigt bra. Men det är ju surt att ha betalat för något som inte fungerar.

(Använder detta kort i datorn: D-Link RangeBooster N 650 300Mbps)

Någon som har samma problem? Eller ännu bättre, någon som vet vad man ska göra för att lösa problemet?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Inga problem med DIR-635

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Skaffa fler IP och en brandvägg som inte använder sig av NAT från ex. D-Link eller Netgear så ska du nog se att det kommer att fungera.

Det är inte alla som KAN skaffa fler ip-nummer från sin isp, aduuuh.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Klarar den att bli stressad på t.ex. torrents?

Precis vad jag undrar, min netgear RP614 tappar uppkopplingen typ 10 gånger om dagen om man belastar den med torrents eller liknande, helt värdelös och inte värd 400 kr.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Re: Problem med 802.11n

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALLaNoN_80
När jag kör med 802.11n så får jag kraftiga drops hela tiden. Som om hela datorn segar ner. Musen börjar lagga osv.

Hade en kompis som pingade mig när jag körde med 802.11n och responstiden varierade kraftigt. Ibland var den helt ok och ibland så time:ade den helt enkelt ut.

När jag kör 802.11g fungerar det riktigt bra. Men det är ju surt att ha betalat för något som inte fungerar.

(Använder detta kort i datorn: D-Link RangeBooster N 650 300Mbps)

Någon som har samma problem? Eller ännu bättre, någon som vet vad man ska göra för att lösa problemet?

Först och främst, 802.11n är i utvecklingsstadium. Men efter att ha testat d-links produkter så undrar man hur de vågar sälja sånt här?

Tjena jag lurade mig själv också att köpa d-link med 802.11n, alla positiva kommentarer på dustin lurar en att tro att produkten är snabbare än 802.11g, men det är den inte. Jag har funderart på om min D-Link-router är trasig, har ringt supporten flera gånger.

Min slutsats är som din 802.11g fungerar bra och 802.11n(draft) (från d-link) fungerar dåligt. Jag köpte också min DIR-635a för att få bättre prestanda än 802.11g, den blev sämre...

Kopplar man in andra 802.11g-produkter så sänker man den totala speeden säger dom, men då är liksom vitsen med 802.11n borta!! Jag håller på och testar om min puck DWA-142a är trasig eller inte. På ena datorn gick det inge bra att köra den i 802.11n-läge (ILLA) men 802.11g gick utan problem.

Lösningen för att det ska bli bra är nog att vänta på den vanliga 802.11n-standarden. De rekomenderar starkt att man använder deras konfigurationsprogram också. Räcker det inte med att bara installera drivrutiner så är det dåligt...

Efter testande med 802.11n så kändes 802.11b mycket bättre också.

Jag undrar hur pass bra linksys draft-n produkter är?? Tänker dock inte köpa nytt på ett bra tag nu.

Då jag körde TKIP-kryptering så kunde inte DWA-645an inte koppla sig i 802.11n-läge, heller. (ILLA!)

Man får se dir-635an som en bra 802.11g produkt så kanske man blir nöjd.

Permalänk
Medlem

Har Comhem 24/1 och det funkar felfritt, det enda var att ja var tvungen o stänga av modemet ca 10 min innan jag fick internet att fungera genom routern. Tycker dock jag tappat massa hastiget på tex torrents, men det kan ju vara inbillning med. Jag är alltid väldigt kritisk mot nya produkter jag skaffar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Weikav Stars75 // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Philips 34M2C6500 // // Display 2: Dell S3422DWG // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Medlem

angående Torrents D-Link DIR-650, blir utkastad efter mindre än en 1 minut när jag börjar stressa på med torrents, kör senaste firmware som för tillfället är Firmware Version: 2.21EU

Visa signatur

6700K@4.5, RTX3080 16GDDR4

Permalänk
Avstängd

installera 1.09 svenska firmwire men då halvera den min internet fart så ja fick byta till 1.09 usa versionen så funka det igen! skumt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av infraa
angående Torrents D-Link DIR-650, blir utkastad efter mindre än en 1 minut när jag börjar stressa på med torrents, kör senaste firmware som för tillfället är Firmware Version: 2.21EU

när det händer kan du fortafarande surfa? för när jag belastar min lina fullt ner så slängs jag ut och jag kan inte surfa och msåte starta om modemet! men jag antar att det är felias fel! men man vet ju inte!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Ja, ska man köpa denna router eller inte?
Läser lite på Webhallen om denna och där står det att den klarar 10/100Mbps, menar de 100mb ner och 10mb up?

EDIT:
En till fråga.
Hur mycket stryper den en hastighet på 100mb?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Nån som vet ifall man i "11n"-läge samtidigt kan ansluta produktukter som bara har tex 11g?

Har tex en Squeezebox som kör 11g...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Audioman
Nån som vet ifall man i "11n"-läge samtidigt kan ansluta produktukter som bara har tex 11g?

Har tex en Squeezebox som kör 11g...

Man kör "mixed-mode" med stöd för både n, g och b. Det ger något sämre prestanda för n-klienterna. Men fungerar helt okej.

Permalänk
Medlem

Super. Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Hej!

Vilken throughput har 635 om man kör trådat genom den? Klarar den 100Mbit nedladdningshastighet?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hyrba
Hej!

Vilken throughput har 635 om man kör trådat genom den? Klarar den 100Mbit nedladdningshastighet?

Jag har inte testat vad maxgränsen på den routern är.

Men den ger ingen begränsning på mitt BBB 100 Mbit (som ger ca 70 Mbit i praktiken).