Permalänk

ubuntu visar endast 170 Gb?

Nu är mitt problem detta: Ubuntu visar endast 170 Gb av hårdskivorna (ntfs)?
Vad kan problemet vara?

Visa signatur

ja jävlar.

Permalänk
Medlem

Härligt mycket information om vad du har för disk. Jag antar att du har en 170gb disk och att den visar 170gb, och då stämmer ju allt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MerZo
Härligt mycket information om vad du har för disk. Jag antar att du har en 170gb disk och att den visar 170gb, och då stämmer ju allt?

Eller ännu bättre,en 160 som ger 170Gb:):):) Sämt å sidå,har du en 180Gb så stämmer det nog rätt bra med att den visar 170Gb.Men som sagt lite mer info så blir det lite lättare. Mwh Henke

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MerZo
Härligt mycket information om vad du har för disk. Jag antar att du har en 170gb disk och att den visar 170gb, och då stämmer ju allt?

Jaa, ursäkta. Jag har 3*200 och en 300, men den visar inte innhållet i någon av dessa, och desutom endast 170 Gb.

Visa signatur

ja jävlar.

Permalänk
Medlem

Hur har du partitionerat dina diskar?
Kör (från konsol):

sudo cfdisk /dev/hda sudo cfdisk /dev/hdb sudo cfdisk /dev/hdc sudo cfdisk /dev/hdd

... och presentera vad det visar. (Om det nu är där du har dina diskar)
hda (Primary Master)
hdb (Primary Slave)
hdc (Secondary Master)
hdd (Secondary Slave)

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B2
Hur har du partitionerat dina diskar?
Kör (från konsol):

sudo cfdisk /dev/hda sudo cfdisk /dev/hdb sudo cfdisk /dev/hdc sudo cfdisk /dev/hdd

... och presentera vad det visar. (Om det nu är där du har dina diskar)
hda (Primary Master)
hdb (Primary Slave)
hdc (Secondary Master)
hdd (Secondary Slave)

Samtliga är boot och visar rätta storlek. Eller var det de du undrade?
Alla är i sin orginal storlek, altså partiotonerat, en hårddsik, en partition.

Visa signatur

ja jävlar.

Permalänk

Hårddiskarna har alltså varsin partition som är i den storlek respektive hårddisk tillåter?

Vad är det som visar 170GB?

Var tittar du efter innehållet på de andra diskarna?

Du kan från en konsol kontrollera storlek på filsystem och ledigt utrymme med df -h

Du vet väl att hårddiskar som tillverkare kallar för 200GB egentligen är ungefär 185GB stora?

Permalänk
Medlem

Det är lite förvirrande. Du har 4 diskar (alla NTFS?) och ingen visas i Ubuntu. Förrutom en 5:te på 170 GB som egentligen inte finns.
Är Ubuntu installerat? Har någon av diskarna "linux-partition"?
Vad ger df -h för resultat?

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B2
Det är lite förvirrande. Du har 4 diskar (alla NTFS?) och ingen visas i Ubuntu. Förrutom en 5:te på 170 GB som egentligen inte finns.
Är Ubuntu installerat? Har någon av diskarna "linux-partition"?
Vad ger df -h för resultat?

/dev/sda1 är 182 Gb
/dev/sdb är 182 Gb
/dev/sdc är 187 Gb (här finns musik och dylikt som jag inte ser i X)
/dev/sdd är 29 Gb (som är min 300 Gb som man inte ser i X)

Linux är på /dev/sda1.

Dessutom kommer det permission denied då jag försöker få accses via consol och x, trots att jag är root.

Visa signatur

ja jävlar.