Permalänk
Medlem

Asus P4P800-E Deluxe Problem?

Tjena,

För cirka ett halvår sedan började mitt P4C800 Deluxe strula, och jag köpte ett P4P800-E Deluxe (inget val). Det har fungerat felfritt tills för några veckor sedan.

Ibland frös bios helt enkelt under booten, precis när hårddiskarna skall initieras.
Startade man om ett par gånger så bootade jag tillslut in.

Men nu efter att jag är tillbaka från en resa, blåskärm, skulle reboota datorn datorn... vilket jag tekniskt sätt verkade göra... Windows bootade och laddade in ,startljudet kom, problemet var att det enda jag såg var en frusen BIOS-Bild...

Och när jag felsöker del efter del, plockar ut och försöker boota... vipps, ibland går det. Trodde först att det var DVD'n men det verkar numera vara helt random. Windows startar alltså nästan varje gång,"bara det" att jag har frusen bild...

Men en gång på 10 kommer jag in helt normalt, som jag har gjort nu exempelvis... Och allt går utan några som helst problem när jag väl är inne. Gör jag en reboot nu kommer det att bli problem...

Någon som har ett tipps eller råd, kanske inte moderkortet trotts allt, kan inte testa grafikkort/cpu. Memtest visar normala resultat. Jag har givetvis också försökt att nollställa BIOS-Inställningarna och Firmware ligger på det senaste.

ASUS P4P800-E Deluxe
P4 Northwood 3.0Ghz
2GB Kingston ValueRAM (4x512)
NEC ND-3550
Gigabye X800XL AGP

Permalänk

Några saker som kan vara värt att testa om du inte redan gjort det........

- Höj minnesspänningen till ex.vis 2.7v
- Testa ett bättre nätagg ( kanske för klent eller defekt ?)
- Koppla bort chassifläktarna från moderkortets 3-pin ( koppla istället till nätaggets 4pin/12v molex ) för att undvika ev. överbelastning.
- Testa annan biosversion ( har dålig erfarenhet av bios 1008/1009 - kör nu stabilt på 1007)

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejon2000
Några saker som kan vara värt att testa om du inte redan gjort det........

- Höj minnesspänningen till ex.vis 2.7v
- Testa ett bättre nätagg ( kanske för klent eller defekt ?)
- Koppla bort chassifläktarna från moderkortets 3-pin ( koppla istället till nätaggets 4pin/12v molex ) för att undvika ev. överbelastning.
- Testa annan biosversion ( har dålig erfarenhet av bios 1008/1009 - kör nu stabilt på 1007)

Tack för svaret!
- Ska testa
- Vetifan om nätagget är för klent, det är ett Seasonic 350W. Har fungerat väl hela tiden. Grafikkort & processor är relativt strömsnåla.
- Ska testa,
- Du har möjligtvis inte 1007 på lager någonstans? Och hur updaterar du, Asus verkar ha tagit bort BIOS-Update tool, som man upgraderade inifrån windows...

Ingen erfarenhet utav AFUDOS.

MVH// Jocke

Permalänk

Du kan ladda ner bios och moderkortsmanualen på ASUS hemsida.
Inget svårt att använda dos uppdatering.
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...

Använd EZ Flash;
http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments...

Även om Seasonic är ett bra märke, kan 350w vara i klenaste laget eller börjar bli trött.
Glöm inte att höja minnesspänningen också.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejon2000
Du kan ladda ner bios och moderkortsmanualen på ASUS hemsida.

Tack så mkt, återigen... Skall testa alla grejer nu, får hoppas att det går att boota den här gången då.

Återkommer!

Edit: Har försökt, och ja det verkar vara nätagregatet som strular, skumt att det inte skett förrän nu i sådana fall. Men jag testar vidare med att koppla loss... Struligt, då just nätagregatet är specialanpassat för lådan, den är placerad i nedre/främre hörnet av chassiet, och har håller inte ATX-Standard.. går i princip inte att byta ut. Får gå till supporten med hela chassiet om det visar sig vara nätagget...

Och angående Minnesspänningen, vilken är standard ? 2.5V? kan välja exempelvis 2.65 och högre, men jag vet inte vilken som är standard och som jag utgår från (skulle kännas lite tryggare för mig).