Permalänk
Medlem

för mig blev det en 3700+ för 1095:- rätt bra pris för en sådan cpu, blev en liten boost från min gammla barton 2500+ :), nästa uppgradering blir det dock en conroe så x2a är lite onödig enligt mig...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Nej jag äger redan en 4400+ sedan länge tillbaka så jag är nöjd med den.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Hur är en vanlig användare och hur är en mer avancerad?? jag tänker spela spel,bränna skivor,kolla på film och kanske redigera lite bilder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spimko
Bäst pris / prestanda har den första processorn (Athlon64 X2 3800+ 512kb+512kb).
Det är definitiv inte värt att lägga pengarna på 2x1MB, för en vanlig
användare så märks inte skillnaden.
Lägg pengarna i stället på en 36 Gigs Raptordisk (10.000 rpm)
Kör den som systemdisk. Du kommer att märka skillnad. Datorn
bootar snabbare, program laddas snabbare.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323904

ok, lutar åt att jag tar den du rekommenderar! dock är jag lite osäker på att köpa en ny "systemdisk". kommer jag verkligen att märka skillnad på mina poker prog, brännar prog etc på en sån? den kanske fungerar bra på de prog som e installerade på den men resten då, som jag troligen kommer bruna från e ju inte riktigt så snabba varför jag tror det räcker med en ny processor till att börja med! sen får vi se hur det fungerar för ev uppdateringar därefter...

men tusentack för åsitker och tankar, fler mottages gärna! (hoppas det är ok att jag "kapat" tråden lite...vet att många ogillar att man skapar nya trådar för varje ev prob.)

Visa signatur

markus

Permalänk

Slog till på en x2 4200+.

Helt sjukt bra processor, klockar högt utan att jag lagt manken till.

3800+ var slut annars hade ja tagit den.

Men 2 x 2,5GHZ för 1890kr ink frakt är fan inte illa.

Permalänk
Medlem

Då var man up and running igen, då. En sak kvar att göra, att klocka den 200MHz.

ADA4800DAA6CD
CCBWE 0551WPMW

EDIT: Oj!! Hade vänt CPU-fläkten år fel håll. Inte konstigt att den blev varm!!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

på sätt och vis köpte jag när priserna var sänkta, jag köpte i USA, där det var billigare till org. pris än prissänkt i svea

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Äntligen! Blev tvungen att byta till kylaren som följde med för att inte få temp över 60. Nu kan jag äntligen överklocka litegrann.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Äntligen! Blev tvungen att byta till kylaren som följde med för att inte få temp över 60. Nu kan jag äntligen överklocka litegrann.

Och innan hade du vilken kylare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Och innan hade du vilken kylare?

XP-90 med Zalman 92mm fläkt, säkert fläkten som var problemet. AMD-kylaren har kopparbotten med fyra heatpipes. XP-90 = pain in the ass att installera. Så nu får stock-kylaren sitta kvar.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
XP-90 med Zalman 92mm fläkt, säkert fläkten som var problemet. AMD-kylaren har kopparbotten med fyra heatpipes. XP-90 = pain in the ass att installera. Så nu får stock-kylaren sitta kvar.

Funderar också att byta till stockkylaren för att se om mina temps förändras. Q-Fan kanske kan vara nåt ändå, eller finns det någon med dålig erfarenhet av det?

Permalänk
Medlem

Komplett har en X2 4800+ 2Mb i lager, pris 6000:-.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Haha va surt. Kan dom inte hänga med i prissänkningen. Skulle ju köpt den annars Förresten.. var fick du tag på din Master9? Förmodar att dom är slut nu men blir avundsjuk

Visa signatur

Amd athlon 64 X2 4600+ | TwinMOS 2048 ddr | AXLe 8800GTS 640mb |
|MSI K8N NEO4-F | Samsung spinpoint 200gb | XP pro |
| Cooltek 600w | Samsung Syncmaster 940B | Extern HD: WD Dual-option 250gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheZork
Haha va surt. Kan dom inte hänga med i prissänkningen. Skulle ju köpt den annars Förresten.. var fick du tag på din Master9? Förmodar att dom är slut nu men blir avundsjuk

Köpte från DB för 3095kr. Jag fick den sista, hade tur!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Ok, ska förmodligen uppgradera min burk för att kunna skicka min 3700+ SD till förmån av en x2 och så min htpc kan få min 3700+

Men nu till frågan, ska jag satsa på att hitta en x2 4400+ men 1mb x 1mb eller ska jag köpa en 4600+ 512kb x 512kb?

ska givetvis klocka också, hoppas på att kunna köpa ett par nya fina Low cas g.skill minnen.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Ok, ska förmodligen uppgradera min burk för att kunna skicka min 3700+ SD till förmån av en x2 och så min htpc kan få min 3700+

Men nu till frågan, ska jag satsa på att hitta en x2 4400+ men 1mb x 1mb eller ska jag köpa en 4600+ 512kb x 512kb?

ska givetvis klocka också, hoppas på att kunna köpa ett par nya fina Low cas g.skill minnen.

Nippade också mellan dom två. Men bestämde mig för 4600+. Jag vet att netshop har flera 4400+ i lager. Dom kostar lika mycket och jag tror inte dubbla cache minne gör så värst mycket skillnad. Har nu en order på datorbutiken på en 4600+ och får hoppas den kommer på torsdag

Visa signatur

Amd athlon 64 X2 4600+ | TwinMOS 2048 ddr | AXLe 8800GTS 640mb |
|MSI K8N NEO4-F | Samsung spinpoint 200gb | XP pro |
| Cooltek 600w | Samsung Syncmaster 940B | Extern HD: WD Dual-option 250gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Ok, ska förmodligen uppgradera min burk för att kunna skicka min 3700+ SD till förmån av en x2 och så min htpc kan få min 3700+

Men nu till frågan, ska jag satsa på att hitta en x2 4400+ men 1mb x 1mb eller ska jag köpa en 4600+ 512kb x 512kb?

ska givetvis klocka också, hoppas på att kunna köpa ett par nya fina Low cas g.skill minnen.

Om du inte vet det så har AMD lagt ned tillverkningen redan på nästan alla X2orna och det som säljs ut är det restlager som finns kvar - så att finna en X2 4400+ till "konsumentvänligt" pris är snudd på omöjligt idag - tyvärr, det är den bistra sanningen. Ska du ha en "fin" X2 får du vara snabb med köpet, om du finner någon kvar någonstans i någon datorbutik.

Idag är skillnaden eller nyttan mellan 2MB eller 1MB processorn väldigt liten, då spel och många program etc. inte nyttjar processorns goda förmåga fullt ut samma sak är det med MS XP, som är idag ett gammalt 32-bitars OS. Andra förutsättningar kan det bli när MS Vistan kommer ut någon gång i vinter/våren 2007, som är ett 64-bitars OS med fullt stöd för dual-core processorer. Då kommer spel och andra programvarutillverkare etc. att anpassa sina produkter efter de nya förutsättningarna. Men hur bra det kan bli eller inte... vet ingen med säkerhet idag utanför de stora tillverkarnas/program- och spelmakarnas väggar. Men visst i allmänhet brukar en X2 1MB kunna överklocka något högre än vad en 2MB processor kan göra, enligt vad jag har sett från olika datorforums som t.ex. Xtreme Systems Forum. Men slutresultatet beror naturligtvis på resten av datorns hårdvara + kylningen, där luft har oftast sina begränsningar på hur långt man kan överklocka en processor.

Vad du ska välja för processor beror också vad vill du få ut av datorn och vad den ska användas till. Är det mest bara lek eller är det mer seriöst användande t.ex. musik, bild och film redigering med mera, då kan mer cache-minne vara ett litet plus när vistan är ute annars bör du nog kunna klara dig med den enklare X2an innan det blir dags för ett nytt datorsystem för dig.

Nästa vinter är det bl.a. Quad-core, DDR3 RAM-minnen med t.ex. grafikkort som har GDDR4 eller GDDR5 minnen, som gäller för ett häftigt datorsystem, om man vill ha/köpa det senaste i datorväg.

Det var mina tankar och synpunkter till dig... och lycka till med "jakten" på din eventuella nya processor. Jag har gett upp av olika skäl och jag försöker istället klara mig till år 2008 med min 3700+ SD på ett ASRock Dual-SATA2 moderkort.

/Saint25

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Om du inte vet det så har AMD lagt ned tillverkningen redan på nästan alla X2orna och det som säljs ut är det restlager som finns kvar - så att finna en X2 4400+ till "konsumentvänligt" pris är snudd på omöjligt idag - tyvärr, det är den bistra sanningen. Ska du ha en "fin" X2 får du vara snabb med köpet, om du finner någon kvar någonstans i någon datorbutik.
t25

Well, jag fick fatt på en för 2400kr förra söndagen (den är levererad) , och enligt prisjakt.se så finns de att få till både am2 och 939 för neråt tvåtusenlappen. Givetvis kan det bero på puckade webbutiker som har bra priser på produkter de ej har i lager eller kan få tag på... men om de gick att köpa för en vecka sedan så lär de finnas nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrivkramp
Well, jag fick fatt på en för 2400kr förra söndagen (den är levererad) , och enligt prisjakt.se så finns de att få till både am2 och 939 för neråt tvåtusenlappen. Givetvis kan det bero på puckade webbutiker som har bra priser på produkter de ej har i lager eller kan få tag på... men om de gick att köpa för en vecka sedan så lär de finnas nu.

Bra för dig... och som du själv skriver så stämmer inte alltid lagersaldo med verklighetens saldo av en viss vara d.v.s. den kan vara slutsåld trots att den ska finnas hemma på en datorbutiks hemsida. Att tillverkningen har upphört på nästan alla X2or idag har jag fått dessa uppgifter från en datorbutik i Stockholm som har varit i kontakt med AMD och lite om detta skrev jag i en annan tråd på forumet: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=671...

Det är inte frågan om utan när lagret på AMD X2or och i synnerlighet modellen 4400+ tar helt slut och sedan är det roliga (smakliga) "godiset" slut (för alltid). Sedan är risken stor att priset kommer att höjas mer eller mindre mycket på de få kvarande processorer av en viss modell innan lagret är helt tömt. Jag tror knappast att någon på forumet är villiga att betala ett mycket högt pris för en viss processormodell om det är inte absolut nödvändigt i synnerlighet på en utgående äldre modell (teknikmässigt) när det kan finnas nyare och bättre (nyare) processorer till ett lägre pris. Jag tror att de flesta människor är sig allra närmast eller plånboken om man så vill uttrycka sig.

/Saint25

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Om du inte vet det så har AMD lagt ned tillverkningen redan på nästan alla X2orna och det som säljs ut är det restlager som finns kvar - så att finna en X2 4400+ till "konsumentvänligt" pris är snudd på omöjligt idag - tyvärr, det är den bistra sanningen. Ska du ha en "fin" X2 får du vara snabb med köpet, om du finner någon kvar någonstans i någon datorbutik.

Idag är skillnaden eller nyttan mellan 2MB eller 1MB processorn väldigt liten, då spel och många program etc. inte nyttjar processorns goda förmåga fullt ut samma sak är det med MS XP, som är idag ett gammalt 32-bitars OS. Andra förutsättningar kan det bli när MS Vistan kommer ut någon gång i vinter/våren 2007, som är ett 64-bitars OS med fullt stöd för dual-core processorer. Då kommer spel och andra programvarutillverkare etc. att anpassa sina produkter efter de nya förutsättningarna. Men hur bra det kan bli eller inte... vet ingen med säkerhet idag utanför de stora tillverkarnas/program- och spelmakarnas väggar. Men visst i allmänhet brukar en X2 1MB kunna överklocka något högre än vad en 2MB processor kan göra, enligt vad jag har sett från olika datorforums som t.ex. Xtreme Systems Forum. Men slutresultatet beror naturligtvis på resten av datorns hårdvara + kylningen, där luft har oftast sina begränsningar på hur långt man kan överklocka en processor.

Vad du ska välja för processor beror också vad vill du få ut av datorn och vad den ska användas till. Är det mest bara lek eller är det mer seriöst användande t.ex. musik, bild och film redigering med mera, då kan mer cache-minne vara ett litet plus när vistan är ute annars bör du nog kunna klara dig med den enklare X2an innan det blir dags för ett nytt datorsystem för dig.

Nästa vinter är det bl.a. Quad-core, DDR3 RAM-minnen med t.ex. grafikkort som har GDDR4 eller GDDR5 minnen, som gäller för ett häftigt datorsystem, om man vill ha/köpa det senaste i datorväg.

Det var mina tankar och synpunkter till dig... och lycka till med "jakten" på din eventuella nya processor. Jag har gett upp av olika skäl och jag försöker istället klara mig till år 2008 med min 3700+ SD på ett ASRock Dual-SATA2 moderkort.

/Saint25

Är mest för att jag inte vill sitta med två st 3700+ SD och tänker därför köpa en x2:a men en 4600+ lär duga. den och mer minne och senare ett grafikort. Nästa år är det bara en bärbar till lumpen som gäller. Spelar ibland och har mina ryck då jag spelar för mycket och nu spelar jag ingen ting utan håller på med film/musik mm.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Är mest för att jag inte vill sitta med två st 3700+ SD och tänker därför köpa en x2:a men en 4600+ lär duga. den och mer minne och senare ett grafikort. Nästa år är det bara en bärbar till lumpen som gäller. Spelar ibland och har mina ryck då jag spelar för mycket och nu spelar jag ingen ting utan håller på med film/musik mm.

Ja, en 4600+ är inte ett dåligt val om man inte vill sitta med två 3700+ SD och den lär duga ett bra tag innan du behöver tänka på nya datorgrejor. Men då du ska göra lumpen snart så blir datorbehovet mindre periodvis... som kan delvis täckas upp av en bärbar dator (spel brukar inte vara någon större höjdare (att kunna spela med känsla) på en bärbar dator). För min del tänker jag närmast skaffa mig lite mer minne, 2x1024MB mot idag 2x512MB och mitt nya 7600GT får hänga med till nästa sommar eventuellt höst, för att då köpa ett bättre grafikkort med bl.a. DX10 stöd. Ett kort som jag kan ta mig med till nästa datoruppgradering. Är inte heller en utpräglad "gamer" utan spelar ibland och det kan gå längre perioder där man inte spelar.

Lycka till med din nya "processor".

/Saint25

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Vart finns det kvar processorer med dubbel cache?

kolla www.dataprince.se billigast enligt min mening'

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Ja för fan! Skickar efter en 4600+ nästa månad.

Jag har sett att X2 4800+ kostar ca 3000 spänn på vissa ställen, kan det verkligen stämma att de är så billiga? I så fall får det bli en sådan istället.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w