Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Okt 2002

Dual Channel Funkar inte

Har beställt lite nya dator prylar, Började att moneterade ihop allting och började installera om windows. Installastionen gick bra men så fort jag började installera lite små saker så fick jag felen

NTFS.SYS och även ibland IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. felsäkert läge funkade klockrent men så fort jag ville in i normala windows så började allting kruppa.

tog ut allting utom Windows HDD'n, VGA och Minnena. Samma resultat, jag lät Memtest86 gå över natten för att utesluta att dom var trasiga. 0 Errors, började flytta minnena lite och nu funkar det helt plötsligt. Började med att sätta dom i Bank 3&4 då startade windows utan problem, Nu har jag satt dom i Bank 1&2, funkar fortfarande.

Någon som varit med om liknande problem?

Hårdvara:
MSI K9N Platinum SLI
2x512mb Crosshair XMS2 DDR667
AMD 3500+ (Orleans)
Seagate 120gb IDE
Nec 3500

kör också Winxp Pro SP2

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2006

några moderkort kör 1o2 i dual channel. Du kan ju gå in i CPU-z o kolla där om det är det.

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

Har du kört in alla drivare? Tidigare har ju det varit problem med nForce-drivaren för diskkontrollern då var det bättre att köra på windows egna drivrutin. Men det kanske är åtgärdat med nforce 500-serien.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Okt 2002

Darkwinduck: enligt manualen så är det 1+3 eller 2+4 som gäller för Dualchannel

Jackblack: testat båda delarna ominstallerade windows 4ggr tror jag testade både med och utan Nvidias IDE drivare

datorn går fortfarande utan problem men som sagt, inge Dual Channel

System 1: Intel i5 4670K || 8gb Ram || Asus 7970 Matrix Platinum || Corsair TX650w || Samsung T220

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Rock
Registrerad
Nov 2004

Har exakt samma problem!
Har uppdaterat BIOS och allt annat som går att uppdatera, men kan inte köra Dual channel ändå!

Får vänta på ett pressrealse eller uppdatering....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2003

hej hopp ja har en K9N platinum, har liknande problem, datorn funkar fint när ja kör med ett minne men när ja har skiten i dual channel så funkar det inte att packa upp stora rar filer..

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Rock
Registrerad
Nov 2004

Vad händer med din dator då? Bluescreen eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2003

Ja kan inte packa upp stora rar filer runt 4 gig, får massa crc-fel, dock när ja tar ut ena minnet funkar det helt kanon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Rock
Registrerad
Nov 2004

Samma här! Det kommer även upp när jag installerar spel från CD/DVD-skivor - dock inte alltid, men ofta! Men startar man om datorn och inte öppnar några andra program utan installerar spelet direkt brukar det funka! Sen har jag provat att ha igång Skype, WinAmp, webbläsare, MSN, virussökning och lite annat smått o gött som datorn ska klara av att hantera samtidgt, men även då kommer det bluescreen lite då och då!

Jag har Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB i min dator - vet inte om det är samarbetsprogram mellan dem och moderkortet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

Har du provat att höja spänningen till minnena?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Har du provat att höja spänningen till minnena?

Eller sänka (öka) timingsen på dina minnen ?

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2003

ska ja öka 5-5-5-15 till vadå?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Rock
Registrerad
Nov 2004

Kortet fungerar finfint - bara man kör MSI Live Update, där man hämtar hem ett program som heter:

Advanced Micro Devices (AmdK8) Processor

Har inte haft problem efter jag installerade det. Inga bluescreen och LAN fungerar utmärkt!