Vista och andra operativsystem på MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Vista och andra operativsystem på MacBook Pro

Hej! Jag har nyss köpt en MacBook Pro i USA för ett väldigt billigt pris lite mer än 13000 kr, egentligen kostar den ca 16000 kr i USA, priset var så billigt för att den var refreshed dvs en som lämnat in den för den personen inte ville ha den längre, det är inga fel på den, allt funkar bra och all garanti gäller. Väldigt nöjd för den laptopen kan köra nästan alla OS, köra spel och även köra Windows Vista (och spel där). Det är engelskt tagentbord men det funkar att skriva åäö ändå. Väldigt nöjd med datorn! Jag har Windows Vista installations instruktioner här Den har 2 GHz Intel Core Duo och ATI X1600 vilket är väldigt bra och det är skönt att kunna köra så många operativsystem och också Mac OS X. Spela funkar ju jättebra på den också. Har för mig att man ska kunna uppdatera Intel Core Duo till 64 bitar? När och hur i såfall?

Man måste nog installera Boot Camp innan man vill köra Windows Vista och ta bort ETI partionen vilket inte är så bra. Vet någon ett sätt man kan installera Vista utan att ta bort ETI partionen så att det funkar?
Jag har sett att en del kör Mac OS X, XP och Linux på den. Det jag skulle vilja göra är att köra Mac OS X, Vista/XP och Solaris. Vilket sätt tycker ni jag ska installera Windows Vista på? Funkar det att installera Solaris på MacBook Pro:en? Skulle kunna tänka mig att använda alternativt BSD och Linux också/istället.

Med SmacBook Pro blir det ju väldigt smidigt. Med http://kju-app.org/kju/ Kju kan man köra Vista också och andra operativsystem, det kanske är bättre? Eller? Instruktioner här.

Jag har några produktnycklar till Windows Vista Beta 2 och har dom på några skivor (dåligt att Microsoft tagit bort Vista för nedladdning) funkar dom på bara just en skiva eller på alla Windows Vista installations skivor?

Permalänk
Medlem

DU kan inte uppdatera till Core 2 Duo då den Core Duo du redan har är fastlödd på moderkortet. Däremot på iMac och Mac mini där processorerna är socklade kan man trycka in en Core 2 Duo istället för Core Duo-processorn, och därigenom få 64bits.

Din XP-nyckel fungerar med alla Build 5843 eller vad nu det var man fick tanka

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Okej, nej jag menade inte att byta ut processorn utan bara en BIOS update. Det är Windows Vista nyckel inte XP. Behöver svar på dom andra frågorna också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Okej, nej jag menade inte att byta ut processorn utan bara en BIOS update. Det är Windows Vista nyckel inte XP. Behöver svar på dom andra frågorna också.

du kan inte få 64-bitars på core duo bara genom att byta EFI/bios. processorn måste ju stödja det hårdvarumässigt vilket den inte gör.

för övrigt så funakr väll bara smackbook med parallels, att den byter fönster i virual desctop, på ena fönsret har dne osx, på andra parallels, och det är ju långt ifrån samma prestanda som om du kör bootcamp. förstår inte varför du vill ta bort EFI, rent prestandamässigt är ju bootcamp att föredra, installera det o du borde kunna installera windows och solaris. frågan är hure är med drivrutiner.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
du kan inte få 64-bitars på core duo bara genom att byta EFI/bios. processorn måste ju stödja det hårdvarumässigt vilket den inte gör.

för övrigt så funakr väll bara smackbook med parallels, att den byter fönster i virual desctop, på ena fönsret har dne osx, på andra parallels, och det är ju långt ifrån samma prestanda som om du kör bootcamp. förstår inte varför du vill ta bort EFI, rent prestandamässigt är ju bootcamp att föredra, installera det o du borde kunna installera windows och solaris. frågan är hure är med drivrutiner.

Ok, men man måste tydligen ta bort EFI även när man installerar med Boot Camp.

Permalänk
Medlem

nejnejnej, EFI finns alltid kvar. skulle du ta bort EFI skulle datorn inte ens starta. det är precis som att ta bort bioset på en vanlig PC, EFI är macens bios, EFI är en vidareutvekling av bios skulle man grovt kunna säga. vad bootcamp gör är att det startas efter/av EFI och simulerar ett vanligt bios, vilket windows kräver för att kunna installeras. så när du installerar bootcamp i osx, så lägger det sig bara så att det startar före osx eller windows och låter dig välja partition. vet dock inte om du kan ha mer än 2 olika system installerade åt gången, för ja vet itne om bootcamp kan partionera hårddisken i mer än 2 delar. sen om man väljer att ha solaris eller windows på demn andra partitionen spelar nog inte så stor roll.

men smackbook funkar alltså inte med bootcamp, utan det som du sett på film på nätet, där smackbook används är så att den växlar till parallels, alltså där windows körs i fönster i osx, bara att det är fullskärmsläge. det funkar, okay prestanda, men långt ifrån samma prestanda som när du startar om datorn och med bootcamp startar windows. man spelar nog ogärna i parallels.

men du kan läsa om solaris för mac, http://blogs.sun.com/roller/page/setje?entry=solaris_on_the_i... de verkar treva lite på det, massa drivrutiner o annats om måste fixas antar ja.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
nejnejnej, EFI finns alltid kvar. skulle du ta bort EFI skulle datorn inte ens starta. det är precis som att ta bort bioset på en vanlig PC, EFI är macens bios, EFI är en vidareutvekling av bios skulle man grovt kunna säga. vad bootcamp gör är att det startas efter/av EFI och simulerar ett vanligt bios, vilket windows kräver för att kunna installeras. så när du installerar bootcamp i osx, så lägger det sig bara så att det startar före osx eller windows och låter dig välja partition. vet dock inte om du kan ha mer än 2 olika system installerade åt gången, för ja vet itne om bootcamp kan partionera hårddisken i mer än 2 delar. sen om man väljer att ha solaris eller windows på demn andra partitionen spelar nog inte så stor roll.

men smackbook funkar alltså inte med bootcamp, utan det som du sett på film på nätet, där smackbook används är så att den växlar till parallels, alltså där windows körs i fönster i osx, bara att det är fullskärmsläge. det funkar, okay prestanda, men långt ifrån samma prestanda som när du startar om datorn och med bootcamp startar windows. man spelar nog ogärna i parallels.

men du kan läsa om solaris för mac, http://blogs.sun.com/roller/page/setje?entry=solaris_on_the_i... de verkar treva lite på det, massa drivrutiner o annats om måste fixas antar ja.

Ok, men när jag tar bort EFI filen på ca 200 MB, vad händer då? Kan man få tillbaka den och vad används den för? För det står att man måste ta bort den dära EFI filen.

Permalänk
Medlem

EFI-filen? vad dillar du om?
När man installerar så gör som bootcamp säger bara, när du installerat XP så boota om tryck ner option(alt) välj att boota windows, sedan in med vista dvd:n och välj att den ska boota från den, det kommer upp när du valt att bootar från windowsdisken.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
EFI-filen? vad dillar du om?
När man installerar så gör som bootcamp säger bara, när du installerat XP så boota om tryck ner option(alt) välj att boota windows, sedan in med vista dvd:n och välj att den ska boota från den, det kommer upp när du valt att bootar från windowsdisken.

Det finns en ca 200MB EFI-partition på disken som måste tas bort, annars blir Vista installeraren knasig, iallafall tidigare versioner. Vet ej hur det är med Beta 2

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Det finns en ca 200MB EFI-partition på disken som måste tas bort, annars blir Vista installeraren knasig, iallafall tidigare versioner. Vet ej hur det är med Beta 2

Ber om ursäkt då jag inte visstde detta, alltid något nytt.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Japp, även med Windows Vista Beta 2 måste man tydligen ta bort EFI Partionen.

Citerat: When you need to select on which partition to install Vista, erase the EFI Partition (199mb). In my case this showed a 200MB partition before I deleted it and 199MB of free space after I deleted it. Also there is a 128MB unallocated space thing showing but you don’t have to be worried about that.

Så Movement det är inget jag dillar om!!! Såg att du ändrat nu. Men känns ändå lite dumt att ta bort EFI partionen och man behöver tydligen inte installera XP först utan det går att installera Vista direkt med Boot Camp.

Permalänk
Medlem

men vad innehåller den partitionen igentligen? för ta bort EFI isig är ju detsamma som att ta bort bios på en vanlig pc. är det i den där partitionen som bootcamp lägger in sin "bios-emulator"?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Ingen aning faktiskt, det står att man ska ta bort EFI partionen, om man gjort det kan man tydligen inte uppdatera datorns firmware, men jag är väldigt sugen på att installera Vista, men lite osäker med det där om EFI.

Permalänk
Medlem

aha, ligger troligen backupp på EFI där då. eller kanske det system som gör att EFI kan gå ut på nätet osv. direkt i EFI. behövs alltså inte ett operativsystem för det.

jag hade då inte äventyrat den partitionen, inte för vista, som inte ens är en färdig produkt ännu, inte skarp version. jag skulle åt minstone vänta tills vista är skarpt o man DÅ verkligen vet att det inte kommer funka på annat sätt. mycket offring för nått du inte vinner nått på ännu

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Ok, jobbigt, om det gick lätt att fixa EFI partionen eller installera Vista utan att ta bort EFI partionen så skulle det vara mycket bättre.