Debian Net Inst via Flashminne/Floppy

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Debian Net Inst via Flashminne/Floppy

Ja jag vill installera Debian på min burk ikväll men problemet är att jag har inga cd skivor bara disketter och ett USB minne på 128mb hur går jag till väga? Jag måste tyvärr använda Windows xp för att ordna allting med USB minnet och disketterna..

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

Om du läser dokumentationen för Debian som hittas här så finns det ett par avsnitt om hur man skapar och bootar från både floppy och USB-minne.

Skapa floppies: http://www.us.debian.org/releases/stable/i386/ch04s03.html.en
Fixa USB-minnet: http://www.us.debian.org/releases/stable/i386/ch04s04.html.en

Sedan startar man helt enkelt om datorn med en floppy/USB-minnet i burken och ser till att BIOS använder floppy eller USB som första boot-enhet.

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Jag har läst det, men det kräver att man använder sig av linux, och jag har inget linux jusst nu.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

Ah, det behövdes visst för USB-minnet, men inte för floppies.

Citat:

Från Creating Floppies from Disk Images:
4.3.2. Writing Disk Images From DOS, Windows, or OS/2

Vim

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Den informationen är väldigt bristfällig, jag har testat det programmet rrawtel eller vad det heter, och det säger att jag behöver en IMG fil att göra bootdisketten av, guiden säger itne vart den filen finns att ladda ner..

Edit: Förlåt m tror ajg hittade allt nu ;D

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

Här hittas floppy-avbildningarna för stable:
ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/debian/dists/st...

Gå tillbaka till dists för att välja en annan version.

Vim

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
IRC
Registrerad
Nov 2004

När jag installerade Debian 3.1 för längesedan så drog jag igång en Ubutnu-livecd, mitt usb-minne, lite hackarkunskaper (dvs kunna följa en HOWTO) och så var det klart

mirkk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Efter lite strul så fungerar nu allting korekt, men hur ställer jag in så GNOME startas automatiskt utan att jag behöver skriva Start X

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

Finns två sätt, det ena är att se till att init-scriptet för gdm körs vid uppstart (vet varken hur man gör det i Debian eller om det ens existerar), eller så editerar man /etc/inittab och ersätter

id:3:initdefault:

med

id:4:initdefault:

Jag förespråkar och rekommenderar dock init-scriptet ifall X inte skulle starta eller liknande.

Vim

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Okej en sak till, hur installerar jag program så dom dyker upp i gnome? fattaar det det med apt-get men då dyker väl inte programet jag väljer upp i Gnome? eller om jag skulle ladda ner ett program själv och kompliera sourcen...