Permalänk
Medlem

Ubuntu problem xD

hej jag fixade Ubuntus live cd och har testat runt lite med den så nu tänkte jag instalera det från live cdn, alltså bara klicka på ikonen på skrivbordet..

sen följer man alla steg men sen till partionerna blir det stopp det händer inget och den här texten kommer upp: "Du kan låta installeraren automatiskt skapa utrymme på olika sätt på någon av följande hårddiskar. Alternativt kan du partitionera diskarna manuellt." ok, hur formaterar jag dom manuelt då?

notera att jag är VÄLDIGT dålig på sånt här så ni behöve väll inte lägga er dubbelvikt och skrata åt den som inte lyckas instalera ett os...

/Jocke

Permalänk

ROFL!111oneoneeleven

Nej, jag skoja bara.

Iallafall, du ska väl få upp en ruta, det är tre stycken alternativ? Ett för automatiskt, en annan för manuellt och en tredje för automatisk partitionering utav det fria utrymmet.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

okej, men det händer inget det är texten som jag la in och sen händer inget för utom att muspekarn typ "laddar" ...Hmm

Permalänk

Jaha, det kommer jag ihåg att jag brukar få med alla Live CD installationer. Och alltid i partitioneraren. Därför som Live CDs är evül.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

så jag ska fixa en "riktig" instalastions ubuntu cd?

isåf kan nån skicka en länk till rätt iso fil oxå?^.^

Permalänk
Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Ovanstående länk har inget alls med Ubuntu Linux att göra.

Här är filen du antagligen vill ha: http://ftp.du.se/ubuntu-releases/6.06/ubuntu-6.06-desktop-i38... . Detta förutsatt att du har en 32-bitars processor. Finns lite olika varianter.

Installera gärna via bittorrent istället (supersnabbt): http://ftp.du.se/ubuntu-releases/6.06/ubuntu-6.06-desktop-i38...

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Ovanstående länk har inget alls med Ubuntu Linux att göra.

Här är filen du antagligen vill ha: http://ftp.du.se/ubuntu-releases/6.06/ubuntu-6.06-desktop-i38... . Detta förutsatt att du har en 32-bitars processor. Finns lite olika varianter.

Installera gärna via bittorrent istället (supersnabbt): http://ftp.du.se/ubuntu-releases/6.06/ubuntu-6.06-desktop-i38...

Hoppsan sa. Får jag ta och ändra på.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

okej men jag tog en amd64 fil från deras hemsida sen brände jag den osv..
Det verkar vara rätt cd iaf, men när man ska skriva in sitt "värdnamn" för nätverket efter det steget så händer inget och det verkar som man ska skriva in nått som jag inte fattarxD förslag?

Permalänk

Du behöver inte 64bitars versionen, bara onödigt i dagens läge.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

okej, men jag har slut på cd-r skivorn nu så:P men den funkar väll , och är det stor skillnad på den andra då?

och kan du hjälpa mej med instalationen ?

Permalänk
Permalänk

tycker dom flesta linux x64 distarna krånglar mest.. d gjorde d på min iaf. testa kör x86 iställe d lär funka bättre som dom säger.. kör iaf x86på min x64 burk o funkar hur bra som helst

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk

Ska man köra 64-bitars ska man ha erfarenhet av Source-kompilering... Stor sådan! Och sen för att verkligen få allt att funka... Jaa... Då får du helt enkelt vänta ett par år då exempelvvis Adobe inte har släppt Flash och liknande för 64-bitar ännu! Lycka till med din surfning på 64-bitars OS!

Permalänk
Medlem

hej igen jag laddade hem filen Jerka^ länkade till (live cd) men samma fel som den andra live cd jag har..xD
jag satt och pillade lite i terminalen nu bara för skojj och undrar om man kan skriva nått för att få igång instalationen och partioner lite manuelt?

EDIT: testade att köra installations cd igen och efter man har anget ett värdnamn till nätverket så blinkar det till två snabba steg. först "identieferar hårddiskar" tror jag det står hinnner inte med att läsa det går så fort sen "skapar partiotioner" tror jag att det står lr nått liknade sen blir det blått med en grå liten "remsa" ner i bilden där man kan skriva nått..nån som vet om man kan skriva nått där för att få igång och fortsätta instalationen, alltsa det verkar som att den inte hittar min hdd
varken live lr i riktiga instalationen.