Western Digital och perpendikulär lagring

Permalänk
Melding Plague

Western Digital och perpendikulär lagring

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med mer utrymme på mindre antal diskar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

men 3.5" lixom

Permalänk

Vad är det för fel på 3,5" i stationära datorer?

Permalänk
Medlem
Citat:

En ny teknik som finns i de nya Caviar- samt Scorpio-hårddiskarna är en teknik som heter ”ramp load”. Den innebär att läshuvudet ”parkerar” när hårddisken inte används, eller om datorn är avstängd.

Har inte alla diskar haft det där i typ 10 år eller nåt?

Kanske inte att de parkerar när de inte gör något men i alla fall när de är avstängda. Det är vad jag trott i alla fall.

Att armen parkerar sig när den inte gör nåt finns i alla fall i 'vissa' 1.8" diskar och antagligen i 2.5" diskar också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

En ny teknik som finns i de nya Caviar- samt Scorpio-hårddiskarna är en teknik som heter ”ramp load”. Den innebär att läshuvudet ”parkerar” när hårddisken inte används, eller om datorn är avstängd. Detta gör att risken för skador när man exempelvis flyttar datorn minskar, vilket kan vara mycket bra för bärbar datorer som innehåller viktig data.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Har inte alla diskar haft det där i typ 10 år eller nåt?

Kanske inte att de parkerar när de inte gör något men i alla fall när de är avstängda. Det är vad jag trott i alla fall.

Att armen parkerar sig när den inte gör nåt finns i alla fall i 'vissa' 1.8" diskar och antagligen i 2.5" diskar också.

Tio? Snarare 20 år, minst. Alla hårddiskar har s.k. landningszoner där armen med en fjäder placeras så snart strömmen försvinner. En kläpp låser armen, så att den inte kan flyttas.

Läshuvuden flyger som bekant utmed diskytan. Detta aerodynamiska fenomen kan fortgå ända till varvtalet blir för lågt. Det tar inte många millisekunder från att strömmen gått tills att läsarmarna är tryggt placerade på - vanligen - det innersta spåret på diskytan.

Jag vet inte vad "ramp load" riktigt antyder, kanske att hårddiskarmen i stället dras tillbaka, utanför diskytan. Kan bara bemötas med ett "jaha, och"?

Det finns en uppenbar mening med att parkera kring skivans center. Där finns inget data (vinsten i storlek av att använda några spår till där diametern är så liten är försumbar), och armen kommer ligga på själva diskytan. Detta gör att när disken spinner upp, kommer den automatiskt att lyfta. Vinddraget påverkar också den spärr, som tillåter armen att röra sig i horisontalled. Samma spärr sköter landningen när disken varvar ner. En vedertagen lösning som är näst intill idiotsäker och som har sin funktion inneboende i mekaniken.

Om hårddiskarmens i stället skulle dras utanför diskytan så kommer över- och underhuvud att slå i varandra. Vidare kommer ingen vinddrag att separera dessa åt, när disken spinner upp. Således behövs speciell mekanik - t.ex. en ramp, som i namnet - som katapulerar isär de båda läshuvuderna när de kastas in mot diskytan. Denna lösning har vad jag inte vet några fördelar jämte landningszoner. Vad viktigare är, så har denna lösning funnits förut. Inte speciellt konstigt att man när dylika säkerhetsscheman en gång infördes, var man tvungen att experimentera fram bra tekniker!

Således hade denna nyhet gjort sig bättre 1986 än 2006. Buzzwords, är vad det är.

Edit: Vem som helst kan verifiera detta med vilken hårddisk som helst. Vad händer när strömmen stängs av? Hör man bara att disken varvar ner? Jo, men man hör något mer. Man hör ett distinkt snäpp- eller klickljud. Gissa var det kommer ifrån?

Edit: Givetvis hör man att disken varvar ner, också.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Vad har de nya modellerna för modellnummer? Eller har de exakt samma namn och nummer som förra generationens Caviar-diskar, så man måste gissa om man köpt en med perpendikulär datalagring eller inte?

Läser på WDs hemsida men kan inte se några referenser till PMR eller något.

Frågar bara eftersom jag är nyfiken, och eftersom deras hemsida inte har några omnämnanden om PMR vilket är lite lustigt eftersom det väl anses vara en väldigt bra ny teknik?

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
text

Drog till med åtminstone tio år bara för att jag inte har så mycket erfarenheter av äldre diskar.
Jag har alltid antagit att diskarna parkerat huvudet utanför skivorna. Men det har jag visst inte tänkt så mycket på för det går inte riktigt ihop med att det bildas en luftkudde under läshuvudet när den accelererar.

Ett problem (anser jag som är ute efter tysta system) är att man hör när hårddiskar parkerar huvudet. Och de hårddiskar som gör det såfort de inte används (främst laptops vad jag vet) 'klickar' alltså rätt ofta. Jag har inte hört de själv men kan tänka mig att det kan vara störande.

Av en slump så läste jag det här tidigare idag:

Citat:

And more harm - current FDB (fluid dynamic bearing) drives may suffer from frequent startup due to the platter vertical vibration. Such vibration may occasionally cause direct mechanical contact between magnetic head(s) and disk surface, which will destory surface fast.

I can't find link ATM, but I remember article about many Samsung (desktop) drives having destroyed their firmware tracks because of this - their head parking zone is near or above the firmware tracks. Unfortunately firmware sectors are the only ones, not reallocatable Sad

I don't know about notebook drives, but probably they have much better resistance to frequent spin down/up.

Från denna tråd:
http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=32695

Där har vi en eventuell fördel med att parkera armen utanför, förutsatt att man kanske förbättrat tekniken för det (låter riskabelt i alla fall ).

Att hårddiskar har firmwaren på själva disken var något nytt för mig också. Kanske rätt logiskt egentligen men tanken har inte slagit mig. Har alltid föreställt mig att de varigt i ett separat litet minne, även på diskar. Mycket man antar utan att tänka på det :\
Eller det kanske är bådeoch?
Känns jobbigt för disken att behöva vänta på att den ska spinna upp innan den kan påbörja sin egna lilla startup-kontroll. Fasst det kanske går fort eller ändå krävs för att utföra den.

Permalänk
Avstängd

Hur hårddiskar stängs av kan ju regleras på alla system, åtminstone för persondatorer, laptops eller ej. I Windows kan man ställa in tiden för strömsparfunktioner, i BIOS kan man det. Tycker man att klicken är störande kan man låta diskarna gå för jämnan. Personligen tycker jag det verkar vara väl överdrivet att tvinga diskarna att gå för att ett klick vid varje på- eller frånslag kan höras. Disken är ju bra mycket tystare när den är avstängd!

Om en dator, t.ex. en liten server eller liknande har en moderat timeout för hårddiskarna, säg en halvtimme så kan jag faktiskt inte begripa alls varför det skulle vara störande. Används datorn, klickar det inte. Används inte datorn är det ännu tystare. Enda tillfället man hör ett klick är när man tar datorn i bruk, eller låter den stå en stund. Vilket ju visar att man är vaken - varför ska då ett klick vara störande?

Jag har - vi rör oss succesivt off-topic, ursäkta - aldrig begripit varför diskar ska vara tysta med avseende på användning. Att diskarna inte ska vina och tjuta är givet. Men arbets-knattret är ju en väldigt viktig återkoppling som den erfarne snabbt lär sig tyda. Aha, nu hashas en fil. Aha, nu gick det programmet igång. Nu idlar datorn. Swappar lite, osv.

I en HMI-studie som gjordes för X antal år sedan fann man att tysta diskar i allmänhet upplevs som långsammare. Om det inte hörs att den arbetar så finns inga 'avbrott' i väntetiden när t.ex. ett program startas. Ett oregelbundet knatter när en fil kopieras eller ett program startar tjänar som små slumpmässig feedback vilket hindrar uttråkning (inte medvetet då kanske, utan mer psykologiskt).

Firmware lagras både på disken, fullt logiskt, och i flashminne. Vissa parametrar som behövs för att disken ska kunna börja arbeta kan inte finnas på diskytan - det blir ett bootstrap-problem. Saker som kalibreringstabeller för läsarmarna och detaljer i diskens geometri måste finnas på styrkortet. Eventuell programkod som exekveras på kontrollerkortet kan visseligen ligga på disken, men jag är rätt säker på att denna kod läses in till ett litet RAM innan exekvering (tiden för cylinder- och skivminnen som primärt läs/skrivminne är ju borta för länge sedan. Det slutade man på 50-talet med), alternativt ligger koden redan från början i flash (eller ROM/EEPROM).

Att FDB-diskar skulle råka i oscillationer vid uppstart är lätt att förstå. Men, jag tror att frågan om skador på ytan eller läsarmen är mer av akademisk karakktär. Så fort disken når upp i varv stabiliseras skivan. Glöm ej att det är luftfdraget som triggar (av) det lås som finns på armen. När luftdraget är så stort att detta sker kan armen flyga utan problem även om skivan fortfarande oscillerar något. Glöm ej att vindhastigheten kan uppgå till över orkanstyrka, 34 m/s, 122 km/h, och att armen flyger mikrometer ovanför ytan. Detta gör, tack vare något som liknar WiG-effekten (Wing in Ground, ekranoplan) att lyftkraften är utomordentligt stor. Kraften ökar exponentiellt ju närmare ytan läshvududet kommer, och armen kommer följa ytan på behörigt avstånd även om skivan oscillerar kraftigt. Dock kan oscillationerna leda till turbulens som förstör lyftkraften, men då är det inte troligt att spärren för armen släppt - denna ger sig inte förrens nästan fullt varvtal uppstår.

Tänk på en centrifug, för tvätt. Även om man packar den tung och slarvigt, kommer skakningarna att minska kraftigt när den går upp i varv. Om den är ordentligt fellastad, kommer den i stället att stängas av. Även hårddiskar innehåller denna mekanism. Okontrollerade oscillationer leder till obalanser i motorsystemet som känns av, och disken stängs helt sonika av. Detta kan man testa, genom att skaka/rotera disken medans den går. Det är lätt att få den till ett tvärstopp då. Givetvis är detta inte något lämpligt experiment för den som håller sina data kär. Men, det är alltid kul att testa gränser för en gammal, utarrangerad disk.

Observera att även om beskrivningen verkar komplicerad ligger många av dessa säkerhetsmekanismer i diskens natur, och vi har inte självklart en kedja med svaga länkar. Det sker (nästan) med samma naturligthet som en sten faller, för att dra till med en lätt överdrift.

Angående tystheten igen: Jag är nyfiken på vad det egentligen är som driver en till att vilja ha ett så tyst system som möjligt. För mig skulle det vara som en bil utan motorljud. Helt utan feedback, som en "död" maskin. Observera att jag naturligtvis inte eftersöker vinande, brummande eller surrande datorer, men vill ha lätta, tysta små ljudavvikelser som respons. Jag antar att det är en fråga om tycke och smak, men det vore intressant att veta mer om psykologin bakom. Tänk dig en helt tyst dator. Vore det inte lite enerverande att använda. Datorns "signaler" står då inte i någon relation till vad som händer för närvarande. Varför går det plötsligt långsamt? När idlar datorn? När bör jag vänta en sekund med att starta ytterligare ett program? Osv. Jag gissar att mobiltelefoner skulle vara mindre av ett irritationsmoment om man hade en aukustisk eller optisk återkoppling. En blinkande HD-led, ungefär, när man undrar varför ett menyval tar lång tid.

Ack, detta var ju sakpligt off-topic...

Edit: Givetvis är jag bekant med problemet att användaren inte alltid kan styra när diskarna varvar upp från viloläge. Ofta är det operativsystemet som är boven. Windows, t.ex. är ju notorisk i sin väckning av diskar med avlägsna enhetsbeteckningar som inte behövs till något. Vidare är det ju störande att vissa program och funktioner som är begränsade till en disk alltid triggar igång en annan. T.ex windows sök-funktion. Mycket irriterande. Det borde finnas ett sätt att helt enkelt förbjuda operativet att starta en enhet utan användarens avsikt.

En lösning, tycker jag, är ju att ha en lång timeout, säg en timme. Det blir få eller inga start- och stopp. Är datorn på dygnet runt kommer man med lite tur ha somnat innan diskarna stängs av och parkeringsklicket hörs.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Oj.. Vilket inlägg, fick man lära sig ett och annat så här på förmiddagen, trevligt
Delar dock inte din åsikt om HDD:ens ljud. För min del skulle datorn gärna få ligga konstant på 0 dB.

OnT: Hoppas det här kan få ner priserna på 400GB+ diskar

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
ännu mer text

Jo jag håller med dig i det mesta ang. ljudet.
Hade en kompis, som är lite av ett bilfreak, på besök. Vid tillfället så var vattenkylningen lite halvt isärkopplad och vibrationerna var inte särskilt dämpade så hela chassit mullrade lite - det tyckte han om. Kändes som det var kraft under huven

Sökljud stör jag mig inte på utan tycker att det är karakteristiskt för datorn Särskilt när man har olika diskar och kan höra vilka diskar som arbetar på ljudet.
Undantaget är väl min Seagate Barracuda 7200.7 SATA disk som har ett något överdrivet sökljud (och vinande för den delen).

Det som jag tycker är läckert med en knäpptyst dator är att du inte om den är på eller ej utan att kolla på någon LED. Riktigt härlig känsla första gången man startar datorn utan hårddiskar och fläktar inkopplade och undrar om man kopplade in strömmen eller vad som gick fel - när sen skärmen går igång

Är lite skillnad på en dator som låter lite och en som inte låter alls. Jag är inte riktigt där ännu men förhoppningsvis så tror jag att frustrationen över att det känns som om datorn inte gör nåt alls försvinner när det är helt tyst (kanske lite motsägande men jag är optimistisk känner annars igen det där med att det upplevs som snabbare när man hör att den gör nåt). Får antagligen dra HD-LEDen till skrivbordet eller nåt (om jag nu lyckas dämpa den så mycket att hårddisk-knastret inte hörs (tvivlar)).

De bärbara diskarna parkerar dock inte armen bara när disken spinner ner, utan såfort den inte används (som WDs nya verkar ha enligt den här nyheten). Verkar kunna hända var tionde sekund eller nåt sånt. Vilket kan vara lite störande. Särskilt eftersom det är när hårddisken knappt används så man förväntar sig inget ljud heller. Beror ju mycket på hur ljudet låter osv. men har inte hört det själv så antar det värsta

Då jag föredrar att datorn ska vara helt tyst är mycket då jag inte sitter vid datorn. Pluggar/läser eller försöker sova eller vad som helst.