Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2005

Mac OS X strul

Mac OSX har krånglat väldigt mycket för mig senaste tiden. Kommer byta till Linux eller annat operativsystem. Här är historian: Plötsligt glömde jag bort lösenordet, så jag satte i installationskivan och bytte lösen på både root och användare. Plötsligt så måste man skriva användarnamn och lösenord för att komma in på Mac OS X, inte gick det att komma in på användaren men på root gick det. Men när man går in på användarkonton på root så syns ingenting och det gick varken att lägga till account eller göra något annat, rutan var helt tom. Användaren fanns i mappen users. Fick då tips om att arkivera och installera och visst gör det efter. Valde att ha kvar inställningar och konton. Men gissa vad, den stannar i slutet av andra installations cdn och kollade i installations loggen och där står det "user does not exist" eller något. Nehe, OSX kunde inte lösa det. Så då håller jag på nu och installerar utan inställningarna men sparat mappen som previous version. Helt plötsligt under första installationen så bootade den om, bad om andra installations cdn, får hoppas att det inte är från den första installationen. Väldigt dåligt hur OSX hanterar det och jag kommer ej köra OSX då jag inte heller är nöjd med interfacet och annat på den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

root? grafiskt?
CD?

Me fail english, thats unpossible!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2002

Du kunde som root då skriva "passwd" utan citations tecken följt av användarnamn och därefter logga in som användare. Allt det skriver du i terminalen. Har funkat för mig alltid när jag har glömt min användarlösen.

MACOSX är inte 100% felfri. Ibland kan det strula där också. Det beror för det mesta på användaren. Jag har aldrig upplevt problem med mina macar. Har en hemma plus 6 på jobbbet. Funkar felfritt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2002

Re: Mac OS X strul

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Mac OSX har krånglat väldigt mycket för mig senaste tiden. Kommer byta till Linux eller annat operativsystem. Här är historian: Plötsligt glömde jag bort lösenordet, så jag satte i installationskivan och bytte lösen på både root och användare. Plötsligt så måste man skriva användarnamn och lösenord för att komma in på Mac OS X, inte gick det att komma in på användaren men på root gick det. Men när man går in på användarkonton på root så syns ingenting och det gick varken att lägga till account eller göra något annat, rutan var helt tom. Användaren fanns i mappen users. Fick då tips om att arkivera och installera och visst gör det efter. Valde att ha kvar inställningar och konton. Men gissa vad, den stannar i slutet av andra installations cdn och kollade i installations loggen och där står det "user does not exist" eller något. Nehe, OSX kunde inte lösa det. Så då håller jag på nu och installerar utan inställningarna men sparat mappen som previous version. Helt plötsligt under första installationen så bootade den om, bad om andra installations cdn, får hoppas att det inte är från den första installationen. Väldigt dåligt hur OSX hanterar det och jag kommer ej köra OSX då jag inte heller är nöjd med interfacet och annat på den.

Oftast, om inte alltid, uppstår dessa problem för att man installerat något litet program som tweaker något eller utav folk som lekt med systemfiler.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

hadde ett liknande problem, lite alvarligare, fans ingen root lr användare kvar i os x,
detta berode på att jag installera ett litet program som lyckades skriva över etc mappen.

man ska vara försiktig med små program som behöver super user för att installera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Ok, du har gjort ett par grundläggande fel här.

För det första glömde du ditt lösenord, det är ett ganska drastiskt fel, men det är ändå det minsta av dem.
Sedan valde du att aktivera root-kontot. Root-kontot är avaktiverat av en anledning, närmligen att det inte ska loggas in på. Capice?

Nu vet jag inte riktigt hur du bytte lösenord med installationsskivan, men antagligen gjorde du något fel där också, eftersom det inte fungerade.

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs