Dyrt att hänga här på sweclockers eller från AMD + GeForce till Intel + Radeon

Permalänk
Medlem

Dyrt att hänga här på sweclockers eller från AMD + GeForce till Intel + Radeon

Hade bestämt mig för att uppgradera min dator och trodde att allt var som i våras, förra året och för två år sedan...dvs att AMD var bäst!
Så jag hade satt i hop en konfiguration på ett ASUS M2N-E nForce 570 Ultra, Athlon64 X2 3800+ AM2, Corsair 2*512 DDR2 5400C4 och ett XFX GeForce 7900GT. Pris: 5816:-

Jag beställde bara minnena eftersom det andra inte fanns på lager. Dagen efter började jag läsa mer om Core 2 Duo och trodde inte mina ögon när jag såg att Intel inte bara hade kommit ifatt utan också förbi AMD...ganska långt försprång till och med.

Självklart blev jag hypersugen på en C2D!
Siktade in mig på E6600 som var något dyrare än vad jag hade tänkt mig.
Men eftersom processorn var SÅ pass mycket bättre än ALLA AMD processorer så kunde jag inte motstå att beställa en sådan.

Skulle även ha ett GeForce 7900GT men då började jag läsa om X1900GT och såg att den hade dykt ordentligt i pris. Endast 2100:- inkl frakt. Den hade samma eller bättre prestanda som 7900GT som jag hade bestämt mig för!
Inget att tveka på tänkte jag och beställde ett X1900GT.

Så Då hade jag beställt en Intel E6600, Corsair 2*512 DDR2 5400C4 och ett Saphyer X1900GT. Pris 6078:-

Det som återstår nu är ett moderkort. Helst vill jag vänta på ett nForce5 kort.
Det som de flesta här väljer verkar vara Asus P5W DH Deluxe. Dock så kostar ju det 2000:-
Finns det något moderkort med ett humanare pris men med samma prestanda? Jag är inte ute efter SLI/Crossfire eftersom jag ALDRIG kommer att köra två grafikkort i samma dator.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

man kan inte altid ha det bästa.

ska du ha vettigt c2d så kan jag tala om att det bästa är intels bad axe om man kan modda det

Permalänk
Medlem

Finns många, alla moderkort med P965-chipset stöder Core 2 Duo och även senaste revisionerna av I975X. Finns även ett par andra som det rullar på som bygger på andra chipset men det är dessa två som du bör satsa på.

Moderkorten är tyvärr väldigt dyra till Core 2 Duo än så länge, inte kommit några budgetalternativ, men några enstaka för under tusenlappen, resten ligger på ca 1500.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

jag ska köpa ett conroe mobbo för 500kr men det e typ heluselt, enda anledningen till att jag gör det är att jag ska köra på mina gammla pc400 minnen och mitt GF6800 AGP

men visst är det dyrt "det kostar att ligga i top"

//Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
jag ska köpa ett conroe mobbo för 500kr

Vart hittade du det? www?