Permalänk
Medlem

Processorn har fastnat på fläkten!

När jag skulle byta min standardfläkt idag så upptäkte jag att kylpastan har verkat som något slags klister och sitter stenhårt fast vid processorn och fläkten!

Hur i hela fan har det hänt?! När jag skulle lyfta bort den vanliga fläkten så flöljde den bara med. Spärren för processorn på moderkortet satt kvar så jag måste ryckt den. Tog inte i hårt alls. Har aldrig varit med om detta tidigare

Använde orginalpastan som följde med till processorn.

AMD 3000+ har jag.

Permalänk
Medlem

Prova att värma upp den med en hårfön och sen försiktigt trycka den åt sidan så den glider av.

Permalänk
Medlem

använd hårtorken och föna tills det blir varm o då vickar du lätt i den så lossnar den

Permalänk
Medlem

Jag vann

Permalänk
Medlem

Inget ovanligt...detta har hänt mig ettpar ggr o säkert många andra....

Permalänk
Medlem

neeeeeeeeeeeej

Permalänk
Medlem

hmm. Jag vickade några hårdagånger så kickflipade processorn och jag böjde ca 5 stift ;S

Försöker böja tillbaks dem nu med tandpetare ;O

Permalänk
Avstängd

bäst skulle väl va o ta en skruvmejsel mot ihsn o GRINDA av cpun intellet för o kickflipa den

andvänd en nål till dom böjda pinsen annars.
ja har böjt en massa stift på mina amd men tack o låv så kör jag intel nu

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig, fast min processor for ner på golvet från bordet, 1 pin gick av. Men den funkar lika bra iaf
Pep lite första gången jag startade datorn, ingen aning vad det var för pin, men var uppe i högra hörnet på en P4 2.66Ghz

Permalänk
Medlem

jag brukar böja tillbaka med en kniv, lite risky i och med att man kortsluter dom, men på gamla processorer brukar jag inte bry mig speciellt mycket ^^

Permalänk
Medlem

Hade samma problem fick dock bort den utan några skador.

Permalänk
Medlem

Jag tog bort orginalpastan och använde AS5 från början, då uppstår inget sådant problem.

När du skall ta bort kylflänsen, kör PC'n ett tag och stäng därefter av den.
Vrid kylaren lite till vänster och höger tills den börjar släppa.

Att grobian suga tag i kylflänsen och tokdra den rakt upp, brukar sluta med att CPUn följer med.
Vad du glad för att sockeln sitter kvar på mobot.

Värme nu upp flänsen försiktigt och använd ett rakblad, skalpell alt en liten vass kniv under flänsen för att ta bort den.
Tar du en skruvmejsel är det risk att du skapar jack i CPU'ns IHS och i kylaren.

En liten 0.5 stiftpenna funkar kanon att räta ut pinnarna med.

Permalänk
Medlem

Som tur var löste sig det och efter 2 timmar av böjande på olika stift så gled processorn i

Datorn har inte visat ett fel än....hoppas inte på mer skit ;P

Permalänk
Medlem

En liten spoiler för hårtorkstricket bara

Värmde en P4-fläns för att få loss processorn men slutade med att flänsen blev
för varm för att hålla i, brände min kompis oförståeligt mycket eftersom han inte
vågade släppa flänsen och processorn! Lägg sakerna på ett bord kylflänsar
leder värme bra ^^

Skönt att allt löste sig

Permalänk
Medlem

Jag har som regel att alltid köra datorn riktigt varm innan jag ska montera av kylfläns... för den brukar då inte sitta så hårt..

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som att prollen har fastnat i kylflänsen och inte i fläkten.

Permalänk

Vrid den!