Permalänk
Medlem

Ubuntu och Apache

Hej!
Vill börja med att tacka alla då jag härifrån kom igång med Linux, känns spännande att prova något nytt! Har en dator här brevid mig där jag kört in Ubuntu, och ska agera som webserver.

Har läst mycket gott om Apache och har bestämt mig för det är det jag vill använda, helst ett färdigt paket med Apache, MySql, Php och phmyadmin etc. Wamp5, funkar det eller är det för Windows? LAMP, är det vad jag ska ha?

Undrar dessutom hur jag får hem själva programet? Hur laddar jag hem det till Ubuntu och får igång det? Om någon kunde dela med sig av information och gärna en länk skulle jag vara mycket tacksam!

Tack för ett bra forum!

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

Re: Ubuntu och Apache

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan_Sandmark
Hej!
Vill börja med att tacka alla då jag härifrån kom igång med Linux, känns spännande att prova något nytt! Har en dator här brevid mig där jag kört in Ubuntu, och ska agera som webserver.

Har läst mycket gott om Apache och har bestämt mig för det är det jag vill använda, helst ett färdigt paket med Apache, MySql, Php och phmyadmin etc. Wamp5, funkar det eller är det för Windows? LAMP, är det vad jag ska ha?

Undrar dessutom hur jag får hem själva programet? Hur laddar jag hem det till Ubuntu och får igång det? Om någon kunde dela med sig av information och gärna en länk skulle jag vara mycket tacksam!

Tack för ett bra forum!

Mvh
Johan

Där här kanske kan vara till lite hjälp, dock ej Wamp.

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=223410

MvH

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem

Ser kanon ut, stort tack!

Snabbt också!

Mvh
Johan

Permalänk

XAMPP, lätt att sätta upp.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Har kommit en bra bit, men kan inte starta upp det då jag måste vara root? Hur loggar jag in som det? Ibörjan vid installation skrev jag in namn, inloggning och pass. Loggar in med inloggning och pass, hur ska jag gå tillväga för att bli "root"?!

Tack!

Mvh
Johan

EDIT: Skrev fel kommando, opps! Tack endå!

EDIT2: Hmm, bråkar endå. Hur får jag som användare fullständiga rättigheter? Kan etc inte skriva en fil i htdocs för att visa på servern.. Lyckas inte heller riktigt visa mina egna filer, vet inte var de ska läggas! Ska läsa lite, men hur får jag alla rättigheter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan_Sandmark
Har kommit en bra bit, men kan inte starta upp det då jag måste vara root? Hur loggar jag in som det? Ibörjan vid installation skrev jag in namn, inloggning och pass. Loggar in med inloggning och pass, hur ska jag gå tillväga för att bli "root"?!

Tack!

Mvh
Johan

EDIT: Skrev fel kommando, opps! Tack endå!

EDIT2: Hmm, bråkar endå. Hur får jag som användare fullständiga rättigheter? Kan etc inte skriva en fil i htdocs för att visa på servern.. Lyckas inte heller riktigt visa mina egna filer, vet inte var de ska läggas! Ska läsa lite, men hur får jag alla rättigheter?

Du måste nog chmodda dom (ändra rättigheterna).

Edit: Om jag är helt ute och cyklar, så skyller jag på feber

MvH

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem

sätt "sudo" framför det komando du vill skriva, t ex "sudo apt-get install apache2", sen kommer terminalen fråga efter ett lösenord, och det är samma som du använder för din egen användare för att logga in, om du inte har ändrat användaren "root"s lösenord (notera att i ubuntu så kan du inte logga in normalt med användaren root pga säkerhetsskäl).

Här kan du se hur man instalerar t ex en LAMP-server (linux, apache, mysql och php), vad sägs t ex om "LAMP Installation On Ubuntu 6.06 For Linux Noobs"?? sen finns även guider för "ISP" (Internet service provider) )instalationer, men det är kanske lite överkurs, men där kan du iaf plocka ut delar ur instalationen, t ex apache delen m.m. Själv har jag kört med ISP-guiderna, och dom har hittils alltid funkat, men dom andra guiderna lär också funka.